Unieke technieken en inzicht

“De afgelopen jaren is Trelleborg Ridderkerk BV vooral actief geweest buiten Nederland. We zijn betrokken geweest bij vele zinktunnels en boortunnels onder rivieren of kanalen in deltagebieden. Om weer voet aan wal te zetten in eigen land, hebben we ons aangesloten bij het COB. Dit platform biedt ons een mogelijkheid om ons netwerk flink uit te breiden en is een uitstekende bron van informatie.

Mobiliteit is wereldwijd een groeiend probleem voor alle grote steden. Het verkeer in en naar de stad zal de komende decennia flink toenemen en er zal dan ook op een goede en slimme manier met de beschikbare ruimte moeten worden omgegaan. Ondergronds bouwen is een van de weinige juiste opties. De ruimtelijke kwaliteit zal hierbij een steeds grotere rol gaan spelen, denk aan het verdiept aanleggen van nieuwe snelwegen om en door de stad, en het bouwen van ondergrondse parkeergarages. Maar slim omgaan met ruimte betekent bijvoorbeeld ook het realiseren van afzinktunnels met relatief korte toeritten.

Het is elke keer weer een uitdaging om unieke technieken toe te passen voor het waterdicht afsluiten van dilatatievoegen in betonconstructies die onder de waterspiegel of het maaiveld liggen. Trelleborg levert niet alleen een rubberproduct, maar denkt mee met de opdrachtgever om zo tot een oplossing te komen die de klant het beste uitkomt. Dit maakt het werk uitdagend, het vergt een bepaald inzicht. Het ontzorgen van de klant door middel van een integrale oplossing en op een manier die jezelf bedenkt, geeft veel voldoening, zeker wanneer het werk op tijd en goed opgeleverd wordt.”

Andre de Graaf is negen jaar werkzaam voor Trelleborg Ridderkerk BV als sales manager voor de civiele markt wereldwijd. Hij heeft internationale ervaring opgedaan in Saoedi-Arabië en Dubai, en is nu betrokken bij tunnelprojecten als de Hong Kong-Macau-Zhuhai-link, de Noord/Zuidlijn, SAAone Diemen, de Midtown Tunnel (VS) en het MOSE-project (Venetië).

Foto: Vincent Basler