Procesverbetering projecten

Veel technieken voor ondergronds bouwen zijn de laatste jaren volwassen geworden. Toch treden nog te vaak problemen op. Het proces voor het realiseren van ondergrondse bouwprojecten zit namelijk nog in de pubertijd. Dit vraagt om professionalisering.

Deze start-up onderscheidt zich door mobiliseren van alle relevante disciplines voor ontwikkelen en toepassen van een integraal en expliciet risicogestuurd realisatieproces met harde en zachte prestatie indicatoren. De volgende doelen worden nagestreefd:

  • Breed aantonen van nut en noodzaak voor procesverbetering.
  • Ontwikkelen of aanpassen van nog te selecteren bouwstenen voor procesverbetering.
  • Het meetbaar en daarmee aantoonbaar maken van de beoogde procesverbetering.

Voortgang

Een kleine vijftig mensen waren geïnteresseerd in deze startup. Op 21 maart 2011 is een startbijeenkomst gehouden en vervolgens zijn drie subgroepen nog voor de zomer elk tweemaal bij elkaar geweest. Hieruit zijn twee teams samengesteld, die elk met een onderwerp doorgaan:

Het slimmer inrichten van de voorbereiding

Bij ondergrondse bouwprojecten gaat het vaak om binnenstedelijke, complexe en langdurige projecten, met ook nog eens vele stakeholders. Beter anticiperen op en omgaan met de onvermijdelijke onzekerheden, met een nadruk op houding en gedrag van professionals, managers en bestuurders, is hét speerpunt. Er wordt gedacht aan het samenbrengen van relevante kennis en ervaring in een Box of Knowledge (BoK), specifiek voor processen bij ondergronds bouwen.

Het stroomlijnen van de processen rond brandveiligheid in tunnels

Dit is een actueel onderwerp, dat in een soort impasse lijkt te zitten. Doel is om het proces rond brandveiligheid zodanig in te richten, dat tunnels tijdig, met wettelijke én breed geaccepteerde brandveiligheid opgeleverd kunnen worden. Hierbij wordt gedacht aan het oprichten van een soort vrijplaats voor het uitwisselen en ontwikkelen van kennis en ervaring, inclusief het ontwikkelen van een spelregelboek.

Het eerste team is hierna gestart met het verzamelen van leerpunten uit de praktijk in samenwerking met de Noord/Zuidlijn. Ook is er een workshop georganiseerd waarin samen met grote opdrachtgevers (RWS, ProRail, G23) de analyse en oplossingsrichting voor effectiever omgaan met inherente onzekerheid tijdens de voorbereiding van ondergrondse bouwprojecten is getoetst en aangescherpt. Na de workshop is er een concept plan van aanpak opgesteld voor het ontwikkelen van de BoK. Het onderwerp is vervolgens even stil is komen te liggen, maar het kreeg een doorstart via het Platform O&O, waar het in 2015 op de agenda is komen te staan.

Het tweede onderwerp is ondergebracht bij het Platform Veiligheid.