Bouw perrontunnel Station Arnhem gegund

Spoorbeheerder ProRail heeft de bouw van de perrontunnel onder station Arnhem gegund aan de bedrijven BAM en Ballast Nedam. Begin 2011 gaat de perrontunnel open en het tijdelijke station dicht.

Via de nieuwe perrontunnel kunnen reizigers dan vlot van en naar de trein. De tunnel, waarvan het casco al gebouwd is, heeft een breedte van liefst 45 meter, inclusief een 23 meter brede, vrije loopruimte. In en bij de perrontunnel komen de voorzieningen voor treinreizigers: kaartverkoop en informatie, roltrappen en liften, winkels en horeca, een fietsenstalling met ruim 2.000 (later in totaal 4.500) plaatsen. Met de opening van de perrontunnel komt er een eind aan het lastige tijdelijk station met z’n lange loopafstanden en hoge trappen.

Pal naast de perrontunnel zal de transferhal verrijzen. Dat wordt de centrale hal voor alle reizigers, die met de trein, bus, auto, fiets of te voet naar Arnhem Centraal komen en hier op een ander vervoermiddel overstappen. Het stads- en streekbusstation (32 buslijnen) wordt onderdeel van de transferhal. Via oplichtende informatiepanelen zullen busreizigers snel kunnen zien, waar en hoe laat hun bus vertrekt.

De ministeries van VROM en Verkeer en Waterstaat en de gemeente Arnhem zijn opdrachtgever voor de bouw van de transferhal, inclusief de perrontunnel. Het is aangewezen als Nationaal Sleutelproject: een van de zes knooppunten van verkeer en openbaar vervoer en van economische bedrijvigheid in ons land.

Eind vorig jaar bleek bij de aanbesteding van de transferhal inclusief perrontunnel dat geen aannemer dit hele project kon uitvoeren binnen het beschikbare budget. De twee ministeries en de gemeente hebben toen besloten het werk te splitsen. Eerst wordt de perrontunnel gebouwd, daarna de aansluitende transferhal. Hiervoor is de financiering nog niet rond. VROM, Verkeer en Waterstaat en gemeente Arnhem zoeken samen met medefinanciers provincie Gelderland en Stadsregio Arnhem Nijmegen naar het nog ontbrekende geld.

Bouwers aan de slag

De verdere bouw en inrichting van de perrontunnel is nu met succes aanbesteed. De ruwbouw van de tunnel is al klaar en goed zichtbaar (naast het busstation). Begin oktober starten de bouwbedrijven met de verdere uitvoering. De bouwers werken de wanden, vloer en plafond af, bouwen de roltrappen, liften, winkel- en horecaruimten, en brengen de verlichting, camera’s en sprinklerinstallaties aan. Ook bouwen zij de onderste van de twee verdiepingen van de fietsenkelder, waarboven later de transferhal komt te staan.

Wanneer de financiering van de transferhal binnen een aantal maanden rondkomt, kan de bouw van de hal meteen beginnen na de opening van de perrontunnel. In 2012/2013 kan de transferhal dan gereed zijn, berekend op 110.000 reizigers per werkdag. Nu zijn dat er dagelijks 40.000 op station Arnhem.

Stap vooruit

De opening van de perrontunnel, begin 2011, wordt al een geweldige stap vooruit. Het tijdelijke station kan dan weg. Reizigers kunnen dan rechtstreeks naar de trein via een royale tunnel. Ter vergelijking: de nieuwe tunnel wordt 45 meter breed, de oude was zeven meter smal.

Bron: bericht website Nieuws uit Arnhem