Graafwiel eerste tunnelboor succesvol ingehesen

In de nacht van woensdag 2 op donderdag 3 december is het graafwiel van de eerste tunnelboormachine voor de Noord/Zuidlijn in Amsterdam in de startschacht bij het Damrak gehesen.

Met een diameter van bijna 7 meter en gewicht van 50 ton is dit één van de meest gezichtsbepalende en indrukwekkendste onderdelen van de boormachine. Komend voorjaar gaat zij zich vanaf het Damrak ondergronds een weg naar het Rokin banen.

Vanwege het enorme gewicht en de omvang van het graafwiel was het niet mogelijk om deze vele kilometers over de weg te vervoeren. Daarom heeft transportfirma Mammoet het onderdeel per schip vanuit Schiedam naar Amsterdam vervoerd en werd het eerder op de avond bij de Oosterdokskade op een grote dieplader getild. Om de startschacht te kunnen bereiken moest het graafwiel nog enkele honderden meters over de Prins Hendrikkade afleggen. Het graafwiel werd donderdagochtend vroeg door twee hijskranen in de 22 meter diepe startschacht bij het Damrak getakeld.

Ongeveer 50 medewerkers waren op de been om dit proces in goede banen te leiden. Daaronder waren technische specialisten van Mammoet, booraannemer Saturn en de firma Herrenknecht, leverancier van de boormachine. Daarnaast waren ruim 25 verkeersregelaars actief om het verkeer in goede banen te leiden tijdens deze mega-operatie.

Het graafwiel wordt bevestigd op de kop van de tunnelboormachine en schraapt tijdens het boren de grond weg.

Bron: persbericht Gemeente Amsterdam, Dienst Infrastructuur Verkeer en Vervoer