Bezoek aan innovatie voor sociale veiligheid

Op dinsdag 4 maart jl. bracht een delegatie van het Platform Veiligheid een bezoek aan de Tunnel van de Toekomst, een fiets- en voetgangerstunnel onder de N329 bij Oss (ook bekend als de Weg van de Toekomst) waarin het systeem PleasantPass is toegepast. De excursie bood de deelnemers een nieuwe kijk op sociale veiligheid.

7 maart 2014

De groep werd ontvangen door prof.ir. Pieter-Jan Stallen en dhr. Tijmen Stallen, respectievelijk uitvinder/ontwikkelaar en projectleider realisatie van de PleasantPass. Het systeem is een innovatie op het gebied van sociale veiligheid. Omdat dit aspect bij het ondergronds bouwen een belangrijk, maar voor techneuten soms lastig te vatten onderdeel is, biedt de Tunnel van de Toekomst voor het COB een uitgelezen mogelijkheid om eens een kijkje te nemen en kennis op te doen.

COB-coördinator Thijs Ruland: “Wij hebben ter plekke een uitgebreide uitleg en demonstratie gekregen, waarbij we ons eigen mobieltje konden koppelen aan de tunnel en op de displays persoonlijk welkom werden geheten.” (Foto: COB)

Afleiden

“Doel van het systeem is, zo werd ons uitgelegd, om de voetganger/fietser af te leiden tijdens het passeren van de tunnel”, vertelt Thijs Ruland, COB-coördinator van het Platform Veiligheid. “Het systeem kent hiervoor diverse modi, maar de basisinstelling omvat een vraag op een tekstdisplay bij de ingang van de tunnel, video- en/of audio-ondersteuning in de tunnel en het antwoord op een tekstdisplay bij de uitgang. Door het stellen van een vraag wordt het brein op een positieve manier belast en kan daardoor niet met andere gedachten bezig zijn, zoals angstgedachten. Dat is wezenlijk wat anders dan een prettige sfeer creëren met kleuren of iets dergelijks, omdat dat anders inwerkt op het brein.”

Het systeem heeft een groot aantal vragen in een database zitten en komt elk uur met een nieuwe vraag. Daarnaast kan het systeem ook met gebruikers communiceren als deze zich vooraf via een website hebben aangemeld. Gebruikers kunnen zelfs via de tunnel met elkaar communiceren, door boodschappen in te sturen. Ruland: “Het is de bedoeling dat de tunnel als het ware door de gemeenschap wordt geadopteerd. Ook dat heeft gunstige effecten op de sociale veiligheid.”

Verbeteren

Sinds de opening in oktober 2013 hebben ongeveer honderd mensen zich al via de website geregistreerd en dit aantal groeit nog steeds, evenals het aantal toepassingen. Op dit ogenblik is men aan het meten wat nu de effecten zijn op het gebruik van de tunnel en hoe gebruikers het systeem ervaren. De makers hebben tot nu toe al veel geleerd om het systeem verder te kunnen verbeteren, zowel in technisch als in functioneel opzicht. Ook blijkt dat er al belangstelling is vanuit andere gemeenten en zelfs vanuit Japan.

“Na de bezichtiging kregen we in het informatiecentrum van de Weg van de Toekomst een presentatie van Leo de Hogt, projectmanager vanuit de gemeente Oss, over de achtergronden van het project. De gemeente en de provincie hebben samengewerkt met diverse partijen en de omgeving, waaronder scholen, om hun ambities op onder andere het gebied van duurzaamheid en innovatie vorm te geven. Er ligt nu een weg die zelfvoorzienend is wat betreft energiegebruik, en neutraal met betrekking tot de CO2-footprint. En men is trots op de gerealiseerde innovaties, zoals de primeur met Pleasant Pass”, aldus Ruland. “Samenvattend was dit een boeiende en inspirerende middag.”