Oude spooronderdoorgang krijgt uitbreiding

Het tijdelijke station Nijmegen Lent wordt een permanent station. Bouwonderneming Strukton is momenteel druk bezig met het uitbreiden van een bestaande spooronderdoorgang en de aanleg van een voetgangerspassage. Een bestaande pijler van meer dan honderd jaar oud vraagt om een voorzichtige aanpak.

23 november 2012 | AUTEUR: Armand van Wijck

Nijmegen is sinds de eeuwwisseling aan het uitbreiden ten noorden van de Waal. Hier ligt Lent, een woonplaats en tevens een wijk van gemeente Nijmegen. Er wonen nu zo’n zevenduizend mensen, maar de plaats moet uiteindelijk een centrumgebied worden voor Nijmegen Noord, waar meer dan dertigduizend mensen zullen wonen. Er komt hiervoor een nieuwe Waalbrug, maar ook een apart station: Nijmegen Lent, waar bouwonderneming Strukton bezig is met een ondergrondse uitbreiding.

Station Nijmegen Lent is tien jaar geleden gebouwd als tijdelijk station”, vertelt projectleider Martijn van der Zon van Strukton. “Het heeft nu alleen een perron, dat in zeer slechte staat is.” Het perron moet gesloopt worden en ruimte maken voor een nieuw station. Daarnaast krijgt het nieuwe station twee onderdoorgangen.

Visualisatie van het nieuwe station Nijmegen Lent. (Beeld: via ProRail)

Van der Zon: “Er loopt nu al een oude onderdoorgang onder de spoordijk door en die maken we ongeveer vijfentwintig meter breder met behulp van een nieuwe onderdoorgang, ‘de Doorsnijding’. De tweede onderdoorgang is ‘de Passage’ ter hoogte van de nieuwe stationsopgang voor voetgangers en fietsers, waardoor je het station op kunt komen.”

Opvijzelen

Om het spoor niet lang buiten dienst te hoeven stellen, bouwt Strukton de nieuwe onderdoorgangen eerst op een voorbouwlocatie net buiten de spoorbaan. “Elke onderdoorgang heeft drie pijlers en we moeten de onderdoorgang onder iedere pijler oppakken”, legt Van der Zon uit. “Daarom hebben we een speciale constructie door de vloer heen gemaakt, zodat we de onderdoorgang aan de onderkant met vijzels omhoog kunnen vijzelen. Deze vijzels staan vervolgens weer met een stalen constructie op schuifbanen. Vervolgens wordt na het opvijzelen de onderdoorgang op zijn plaats onder de spoordijk geschoven.”

Onverwacht

Maar bij de Doorsnijding stond er nog een pijler van de oude onderdoorgang. Van der Zon: “De pijler waar we vlak naast komen, is een oude metselwerkpijler die rond 1900 is gebouwd. ProRail heeft hele oude tekeningen waaruit blijkt dat die pijler gefundeerd moest zijn op een betonnen sloof, omsloten door houten damwanden.” Maar de bouwers troffen wat anders aan dan verwacht. “Hardhouten damwanden die vermolmd waren en een fundatiesloof bestaande uit gebroken metselpuin”, aldus Van der Zon. Het constructieteam heeft de pijler nu ontgraven en tijdens het ontgraven constant gemonitord of de pijler goed op zijn plek bleef staan. “We wisten ook waar het grondwater zat, wat per dag kan verschillen omdat je langs de Waal zit. Gelukkig hebben we daar verder geen last van gehad, maar we hadden alles klaarstaan om de boel droog te pompen.”

De ruimte tussen de fundatie van oude pijler en de vloer van nieuwe onderdoorgang (ongeveer 1,5 meter) is in overleg met ProRail opgevuld met een betonnen sloof om de oude pijler stabiel te houden.

Strukton begon in maart dit jaar met de bouw van de nieuwe onderdoorgangen en is momenteel bezig met de afbouw. Van der Zon: “In januari gaan we weer vol aan de gang, de ingebruikname van het station staat gepland voor 25 juli. Alleen het oude station moet dan nog gesloopt worden en het laatste stuk van het nieuwe perron afgebouwd. Daar hebben we tot mei 2014 de tijd voor.”