WTC2014 toch een succes

Onze aanwezigheid op het World Tunnel Congress 2014 heeft dan misschien niet gebracht wat we hoopten (het WTC2017 naar Nederland halen), maar we kijken toch met een goed gevoel terug op het evenement in Brazilië. We hebben nieuwe contacten gelegd, bestaande contacten versterkt en ons land weer op de internationale (tunnel)kaart gezet. Ook waren we met enige trots getuige van interessante presentaties van COB-participanten.

28 mei 2014

Samen met leden van KIVI TTOW reisden op 9 mei jl. een delegatie van het COB af naar Brazilië voor deelname aan het World Tunnel Congres 2014. Hoofddoel: het kandidaatschap van Nederland voor het WTC van 2017 kracht bijzetten en het congres naar Amsterdam halen. Helaas is die missie niet geslaagd, want het WTC2017 gaat naar Noorwegen. Veel landen waren zeer te spreken over ons voorstel, maar hadden al enige tijd geleden beslist op wie ze zouden stemmen, waardoor onze campagne geen invloed meer had.

Ons bezoek aan het WTC in Brazilië was desondanks een succes. We hebben niet alleen een inkijkje gekregen in de wereldwijde ontwikkelingen op het gebied van tunnelbouw, maar ook contacten gelegd en onderhouden. Het was erg leuk om te zien hoe onze participanten zich met succes presenteren aan het internationale publiek.

COB’ers Ellen van Eijk (links) en Edith Boonsma op het WTC in Brazilië. (Foto: COB)

Een aantal papers vindt u terug op onze kennisbank:

MOSE-project Italy – Immersion Chioggia Flood Barrier caissons

Als onderdeel van het MOSE-project, een nieuwe stormvloedkering in de Lagune van Venetië om deze af te kunnen sluiten van de Adriatische Zee, is bij Chioggia een systeem van acht caissons afgezonken. Hierin worden beweegbare vloeddeuren geplaatst, zodat het systeem bij extreem hoog water kan worden gesloten.
>> Naar de kennisbank

Tunnel immersion underneath historic monument and river IJ

Ten behoeve van de Noord/Zuidlijn zijn onder het monumentale Amsterdam Centraal Station en het IJ tunnelelementen afgezonken. De locatie maakte het project bijzonder complex. Zo moest een deel van de fundering van Amsterdam CS worden vervangen.
>> Naar de kennisbank

Söderströmstunnel – Immersion downtown Stockholm

Als onderdeel van de Citybanan in Stockholm wordt bij Riddarfjärden een zinktunnel aangelegd. De drie tunnelelementen worden na het afzinken monolithisch met elkaar verbonden en rusten lokaal op paaljukken. Het is een bijzonder ontwerp in een complexe omgeving.
>> Naar de kennisbank

Mutual influence of foundation elements and anchor pile design

Bij de spoortunnel in Delft speelde de interactie tussen verschillende funderingstechnieken een belangrijke rol. Er is uitgebreid praktijkonderzoek gedaan om de wederzijdse beïnvloeding in kaart te brengen.
>> Naar de kennisbank

Campagnemateriaal

De website waarop we het Nederlandse voorstel voor het WTC2017 presenteren (www.wtc2017.nl) is nog steeds in de lucht. Daarnaast kunt u de handout (pdf, 10 MB) en flyer (pdf, 2 MB) downloaden en de presentatie op YouTube bekijken: