Boorfrontstabiliteit slurry-schild Boortunnel Groene Hart
https://www.cob.nl/document/boorfrontstabiliteit-slurry-schild-boortunnel-groene-hart-hsl-zuid/
Auteur: Rob Peters
Uitgever: Bouwdienst Rijkswaterstaat
Uitgave: 26 juli 2000 | Geüpload op: 1 mei 2016
Dit document bevat een onderzoek naar de boorfrontstabiliteit van de slurry shield bij de boortunnel van het Groene Hart. Er wordt gekeken naar het geologisch p...>>
Samenvatting
Dit document bevat een onderzoek naar de boorfrontstabiliteit van de slurry shield bij de boortunnel van het Groene Hart. Er wordt gekeken naar het geologisch profiel en naar hoe de stabiliteit van het boorfront kan worden gewaarborgd.
Om het boorfront stabiel te houden moet de steundruk tussen een minimale en maximale waarde worden gehouden. Als de druk onder de minimale waarde komt zal er water komen in de graafkamer van de TBM en zal het boorfront bezwijken. Als de druk boven de maximale waarde komt zal er fracturing kunnen optreden. De minimale steundruk wordt in de modellen bepaald door de grondwaterspanningen. De maximale steundruk wordt bepaald door de totale verticale grondspanning in de kruin van de TBM.
Het tracé van de Groene Harttunnel ligt grotendeels in de holocene zandlaag. De onderkant ligt in een pleistocene zandlaag. Daarnaast is een slappe laag aan het maaiveld. Door deze omstandigheden kunnen instabiliteiten optreden. Dit kan tijdens boren (met vloeistofondersteuning) en tijdens stilstaan (met luchtdrukondersteuning).