Instrumentatie statische meetring Botlekspoortunnel Leverings- en inbouwrapport

Terug naar kennisbank
  • Auteur: D.J. Molenaar
  • Jaar: 2000

Samenvatting

In het kader van de aanleg van de Betuwelijn is een tunnel gepland onder de Botlek nabij Hoogvliet. De tunnel wordt gebouwd door middel van boren. De Botlekspoortunnel is het tweede praktijkproject in Nederland op het gebied van

geboorde tunnels. Bij het eerste project, de tweede Heinenoordtunnel, zijn twee geïnstrumenteerde tunnelringen geplaatst. De Tweede Heinenoordtunnel is net zoals de Botlekspoortunnel een gesegmenteerde lining. De belangrijkste waarneming in beide ringen was dat direct na het inbouwen reeds aanzienlijke krachten en momenten in de segmenten optreden. Bovendien blijkt uit de metingen, dat ook op de lange termijn een groot deel van deze zogenaamde montagespanningen in de lining aanwezig blijven.

Een belangrijk gevolg hiervan is dat conventionele rekenmodellen die worden gebruikt om tunnellinings te ontwerpen tot veel lagere krachten en momenten komen

dan is gemeten in de Tweede Heinenoordtunnel. Er is daarom besloten om in het kader van K300 wederom de lining te instrumenteren, nu één meetring. Deze werd

intensief gemonitord gedurende de eerste week na plaatsing. Het meten startte hierbij vanaf het moment dat een segment in de erector hing.

Dit rapport beschrijft de instrumenten en de wijze waarop de meetring is opgebouwd. De uitwerking van de resultaten staat in een meetrapport.