F300 – Instrumentatie statische meetring / Botlekspoortunnel / leverings- en inbouwrapport
https://www.cob.nl/document/instrumentatie-statische-meetring-botlekspoortunnel-leverings-en-inbouwrapport-f300-w-028/
Auteur: D.J. Molenaar
Uitgever: TNO
Uitgave: 24 oktober 2000 | Geüpload op: 1 mei 2016
Dit rapport beschrijft de instrumenten en de wijze waarop de meetring in de Botlekspoortunnel is opgebouwd door middel van technische tekeningen en omschrijving...>>
Samenvatting
Dit rapport beschrijft de instrumenten en de wijze waarop de meetring in de Botlekspoortunnel is opgebouwd door middel van technische tekeningen en omschrijvingen.
In het kader van de aanleg van de Betuwelijn is een tunnel gepland onder de Botlek nabij Hoogvliet. De tunnel wordt gebouwd door middel van boren. De Botlekspoortunnel is het tweede praktijkproject in Nederland op het gebied van geboorde tunnels. Bij het eerste project, de Tweede Heinenoordtunnel, zijn twee geïnstrumenteerde tunnelringen geplaatst. De belangrijkste waarneming in beide ringen was dat direct na het inbouwen reeds aanzienlijke krachten en momenten in de segmenten optreden.
De metingen van deze tunnelringen impliceren dat conventionele rekenmodellen die worden gebruikt om tunnellinings te ontwerpen tot veel lagere krachten en momenten komen dan is gemeten in de Tweede Heinenoordtunnel. Er is daarom besloten om in het kader van F300 wederom de lining te instrumenteren.