Ondergrondse inrichting
Ruimtelijke ordening en beleving / waarde
Organisatie en financieel
Studie naar infrastructuur en goederenstromen in Nederland
https://www.cob.nl/document/studie-naar-infrastructuur-en-goederenstromen-in-nederland/
Auteur: Nienke Maas
Uitgever: TNO
Uitgave: december 1999 | Geüpload op: 1 mei 2016
Deze rapportage is geschreven in het kader van de studie Inventarisatie Netwerken en Stromen. Deze studie valt binnen het kader van projecten die TNO nog meer u...>>
Samenvatting
Deze rapportage is geschreven in het kader van de studie Inventarisatie Netwerken en Stromen. Deze studie valt binnen het kader van projecten die TNO nog meer uitvoert voor de Interdepartementale Projectgroep Ondergronds Transport. IPOT hecht veel waarde aan een actieve participatie van het vervoerend en verladend bedrijfsleven in het verkennen van de mogelijkheden voor OTB. Het bedrijfsleven is hierin reeds betrokken, met name via het ‘Platform Transport per Buisleiding’, waarin ook een aantal belangrijke Nederlandse verladers zitting heeft.
Om het draagvlak voor OTB bij bedrijven te vergroten moet duidelijk worden gemaakt wat de mogelijke toegevoegde waarde voor bedrijven is van OTB en met name hoe OTB ingepast kan worden in de transport- en distributienetwerken van verladers en vervoerders. OTB moet worden gezien als een mogelijke nieuwe modaliteit die, in afstemming op andere modaliteiten, deel kan gaan uitmaken van een landelijk transport infrastructuurnetwerk. Met andere woorden: OTB moet worden ingepast in het netwerk van bestaande modaliteiten. Als zodanig is ook sprake van een groot aantal mogelijke varianten of configuraties van het toekomstige transportnetwerk, waarbij OTB een rol zou kunnen spelen.
De uiteindelijke gebruikers van het transportnetwerk zijn bedrijven. Een eerste belangrijke vraag is dan ook: hoe zitten de transport- en distributienetwerken van het vervoerend en verladend bedrijfsleven in elkaar en hoe passen deze op het netwerk van bestaande modaliteiten, nu en in de toekomst.