Beheer- en onderhoudsfase
Schade aan de segmenten van de westbuis van de tweede Heinenoordtunnel
https://www.cob.nl/document/schade-aan-segmenten-westbuis-tweede-heinenoordtunnel/
Auteur: J. Ruitenberg, W.L. Leendertse
Uitgever: Rijkswaterstaat
Uitgave: juli 1998 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
Onderzoek naar schade, ontstaan aan de Tweede Heinenoordtunnel, na boren in slappe grond. Naast onderzoek naar schade worden ook mogelijke reparatiemaatregelen ...>>
Samenvatting
Onderzoek naar schade, ontstaan aan de Tweede Heinenoordtunnel, na boren in slappe grond. Naast onderzoek naar schade worden ook mogelijke reparatiemaatregelen gepresenteerd.
Sinds februari 1997 worden in Nederland tunnels geboord in slappe grond. Het feit dat er al een lange traditie bestaat in landen zoals Japan en Duitsland wil niet zeggen dat de kennis van de techniek volledig bekend is. Tijdens het realiseren van de eerste buis van de Tweede Heinenoordtunnel is er schade te zien aan de segmenten. Dit rapport is een verslag van nader onderzoek naar het schadebeeld. Geconcludeerd wordt onder andere dat het grootste deel van de schade is ontstaan tijdens of direct na inbouw ten gevolge van de bouwfasebelastingen. Het rapport wordt afgesloten met een aantal aanbevelingen om de schade te verhelpen.
Tijdens het realiseren van de eerste buis, de Westbuis, van de 2e Heinenoordtunnel is er schade te zien aan de segmenten. Vanwege het ontbreken van ervaring met het boorproces en het mogelijk te verwachten eindresultaat is door de projectleider van de Bouwdienst Rijkswaterstaat, ing. F.J. Wermer gevraagd om een nader onderzoek naar het schadebeeld.