De Verdieping - mei 2016

Over ondergronds bouwen is zoveel moois te vertellen, maar het COB wil u en het milieu niet belasten met stapels papier. De Verdieping is het antwoord. In de papieren Onderbouwing vindt u de essentie en hier, online in de Verdieping, kunt u uitgebreid verder lezen, klikken en kijken.

>> Download de Onderbouwing van mei 2016 als pdf
>> Naar het archief voor meer Onderbouwingen en Verdiepingen


Meer lezen over ondergronds bouwen? Kijk dan eens bij de Onderbreking
. Hier vindt u digitale koffietabelboeken met de mooiste verhalen en projecten van onze website. De thema's van de Onderbouwing komen ook langszij!
>> Naar de Onderbreking

Thema: Meten is (zeker) weten

Meten dient vele doelen. We verzamelen gegevens om voorspellingen te doen, of om ze juist te controleren. Of we vertalen data naar kennis, om zo vooruitgang te boeken. Zowel op technisch als niet-technisch gebied is informatie key.

De drukke weg tussen de nieuwe Houthaven en de stad Amsterdam wordt vervangen door een park. De omwonenden kunnen dan ook wel leven met de aanleg van de Spaarndammertunnel.

Experts van Spoorzone Delft, A2 Maastricht en de Noord/Zuidlijn werken aan een rapport met best practices voor monitoring. “Wij geven op basis van onze recente ervaringen praktische tips voor toekomstige projecten”, aldus werkgroepvoorzitter Hans Mortier.

De parkeergarage van Kustwerk Katwijk is zowel door de vakjury als het publiek uitgeroepen tot BNA Beste Gebouw van het Jaar 2016. “Door de landschappelijke inpassing verbindt de ondergrondse garage op krachtige wijze het dorp met de zee”, aldus de jury.





BAM is geselecteerd om de Fehmarnbelttunnel te bouwen, 's werelds langste zinktunnel. Martijn Smitt (BAM): “De hoge eisen van de opdrachtgever en de schaalgrootte maken het een enorm uitdagend project.”

Waterschap Hollandse Delta, Movares en het COB willen werken aan kennisverbreding van kabels en leidingen in, om en nabij waterkeringen. "Het proactief delen van reeds gevonden oplossingen brengt structurele samenwerking dichterbij."

De doorvaartdiepte van tunnels zijn bepaald in een tijd dat de explosieve dimensiegroei van containerschepen niet te voorspellen was. Om de Rotterdamse stadshavens bereikbaar te houden, zou de Beneluxtunnel dieper moeten liggen. Maar hoe verdiep je een bestaande, goed functionerende tunnel?

"De afgelopen jaren is Trelleborg Ridderkerk BV vooral actief geweest buiten Nederland. We zijn betrokken geweest bij vele zinktunnels en boortunnels onder rivieren of kanalen in deltagebieden. Om weer voet aan wal te zetten in eigen land, hebben we ons aangesloten bij het COB."