Uit de veertien inzendingen voor de Schreudersprijs 2015 selecteerde de jury zes projecten ‘met projectspecifieke bijzonderheden die nominatie rechtvaardigden’. De inzendingen zijn dit jaar zeer divers en hoog van kwaliteit.

De genomineerde projecten in willekeurige volgorde zijn:

  • Museum Ons’ Lieve Heer op Solder ingediend door CRUX, Strackee, Bouwbedrijf van Schaik en NL Bouwmeesters
  • Zuiderpark-Stadswalzone ingediend door Gemeente ’s Hertogenbosch en Heijmans
  • Sluiskiltunnel ingediend door Combinatie BAM-TBI. BAM Infra en Wayss & Freytag Ingenieursbau/Croon Elektrotechniek en Mobilis
  • Willem van Oranjetunnel – Station Delft ingediend door ProRail, mede namerns Combinatie Crommelijn
  • Markthal Rotterdam ingediend door Mobilis, Provast, J.P. Van Eesteren, Martens en Van Oord, MVRDV en Royal HaskoningDHV
  • MOSE ingediend door Strukton Immersion Projects

Museum Ons’ Lieve Heer op Solder

Ingediend door CRUX, Strackee, Bouwbedrijf van Schaik en NL Bouwmeesters
Ons’ Lieve Heer op Solder is een van de oudste musea in Amsterdam. Achter de gevel van het grachtenpand aan de Oudezijds Voorburgwal 38 gaan een grotendeels 17de-eeuws woonhuis en een complete kerk schuil. In augustus 2013 startte een grootschalige verbouwing. Het naastgelegen pand op nummer 40 is geheel vernieuwd tot entreegebouw van het museum. Een ondergrondse passage verbindt het nieuwe entreegebouw met het historische huis. De onderdoorgang is zes meter diep, negen meter breed en twintig meter lang. In deze nieuwe museale ruimte krijgen bezoekers een introductie op het bijzondere verhaal van het museum en de zolderkerk.
>> Download inschrijving (pdf, 6.4 MB)

(Foto: Co de Kruijf)

Zuiderpark-Stadswalzone

Ingediend door Gemeente ’s Hertogenbosch en Heijmans
Een nieuwe eigentijdse ondergrondse parkeervoorziening aan de rand van het stadscentrum, gecombineerd met de restauratie én het beter zichtbaar en beleefbaar van de Vestingwerken. In ’s-Hertogenbosch is gekozen voor een integrale benadering van landschap, architectuur en openbare ruimte. De ondergrondse parkeergarage St.-Jan gaat eind juli open voor publiek. Op de parkeergarage is de stadsgracht weer teruggebracht. Via een loopbrug over het water en door de vestingmuur komen bezoekers de binnenstad in.
>> Download inzending (pdf, 4 MB)
>> Download fotomateriaal (pdf, 14 MB)

(Foto: Peter de Ruig)

Sluiskiltunnel

Ingediend door Combinatie BAM-TBI, BAM Infra, Wayss & Freytag Ingenieursbau/Croon Elektrotechniek en Mobilis
Niet langer wachten voor een openstaande brug, maar doorrijden onder het Kanaal van Gent naar Terneuzen. De Sluiskiltunnel ging op 23 mei 2015 open voor het verkeer. De geboorde tunnel met twee buizen is in totaal dertien honderd meter lang. De tunnelboormachine werd speciaal voor het project gemaakt, met een snijrad afgestemd op de Zeeuws-Vlaamse bodem. Voor een prettige rij-ervaring is de binnenzijde van de tunnel afgewerkt met lichte panelen. Daarnaast zijn de tunnelinritten voorzien van lamellen, zodat er een geleidelijke overgang is van buiten naar binnen en omgekeerd.
>> Download inzending (850 KB)

(Foto: Ton Stanowicki)

Willem van Oranjetunnel – Station Delft

Ingediend door ProRail, mede namens Combinatie Crommelijn
Het gebied rond de spoorlijn die Delft een halve eeuw in tweeën gesneden heeft, gaat ingrijpend op de schop. In februari 2015 werd een belangrijke mijlpaal bereikt: het spoorviaduct dat langs de oude binnenstad liep, is vervangen door een tunnel. De treinen rijden nu ondergronds door de eerste tunnelbuis met twee sporen. In 2017 volgt de oplevering van de tweede tunnelbuis met nog eens twee sporen. Het tracé loopt langs enkele monumentale of op staal gebouwde panden, wat hoge eisen stelde aan de bouwmethode en het vakmanschap.
>> Bekijk projectbrochure
>> Download de project- en ontwerpbeschrijving (pdf, 360 KB)

(Foto: Ronald Tilleman)

Markthal Rotterdam

Ingediend door Mobilis, Provast, J.P. Van Eesteren, Martens en Van Oord, MVRDV en Royal HaskoningDHV
Bovengronds in de nieuwe Markthal indrukwekkend, maar ook ondergronds is er veel gerealiseerd. Onder maaiveld liggen drie parkeerdekken en een verdieping met winkels en werkruimtes, met in totaal een vloeroppervlak van 40.000 m². Dit alles werd deels in een natte bouwkuip gebouwd, omdat het verlagen van het grondwater ervoor zou zorgen dat zowat heel Rotterdam droog zou komen te staan. Met speciale graafmachines en onder begeleiding van gespecialiseerde duikers werd er gegraven, beton gestort en wapening gelast.
>> Download inzending (pdf, 3.7 MB)

MOSE

Ingediend door Strukton Immersion Projects
De Chioggia Flood Barrier van het MOSE-project is een uitmuntend voorbeeld van innovatief ontwerpen. Alle voorzieningen voor de operationele functies zijn toegankelijk via tunnels en ruimtes in de caissons. Ook het afzinken van deze caissons – die gekenmerkt worden door hun bijzondere vorm – was een innovatief team nodig. Er moest in een nauwe samenwerking met de opdrachtgever een afzinkontwerp gemaakt worden met een zeer hoge plaatsingsnauwkeurigheid.
>> Download inzending (pdf, 3.3 MB)