Tijdens het COB-congres op 3 november 2017 is de Schreudersprijs weer uitgereikt: dé prijs voor een bijzondere prestatie op het gebied van ondergronds bouwen. De grote winnaar is de A2 Maastricht. Er was een eervolle vermelding voor Onderdoorgangen Zutphen.

De winnaars nemen de cheque in ontvangst. Van links naar rechts: Michèle Blom, directeur-generaal Rijkswaterstaat, Bauke Lobbezoo, Strukton Civiel, en Louis Prompers, Projectbureau A2 Maastricht. (Foto: Vincent Basler)

De jury over de winnaar, de A2 Maastricht:

“Het project A2 Maastricht is zonder twijfel een groot en omvangrijk project en raakt de kern van de stad Maastricht. Met de ondertunneling van de A2 in Maastricht is een einde gekomen aan een groot knelpunt in het rijkswegennet en is tevens een sterke verbetering van de leefbaarheid van de stad gerealiseerd. Het project is inventief door het idee van de aannemer door de tunnel te stapelen. Zo creëerde men meer capaciteit dan het referentieontwerp tegen dezelfde prijs! De jury roemt het project voor het getoonde lef. De tunnel is voor alle soorten verkeer toegankelijk. De bouw is technisch hoogstaand uitgevoerd in een moeilijke ondergrond waarbij risicobeheersing voorop stond. In een respectievelijk korte tijd zijn de vele benodigde vergunningen verkregen. Tevens was er veel aandacht voor een goede communicatie met de omgeving. Dit project zal een voorbeeld zijn voor andere steden en de ondergrondse optie op de kaart zetten.”

De jury over de eervolle vermelding voor Onderdoorgangen Zutphen:

“Twee onderdoorgangen rond het station in Zutphen. Niet heel bijzonder op het eerste gezicht. Toch hebben de Marstunnel en Kostverloren een grote maatschappelijke waarde voor Zutphen. Architectonisch twee pareltjes in vergelijking met standaard ondergrondse (infra)projecten. Vooral het lichtontwerp springt er zeker uit. Het materiaalgebruik in de onderdoorgangen en het licht zijn één geheel. De jury spreekt van een uitzonderlijk project. De lichtkunstenaar heeft vanaf het begin een belangrijke rol gespeeld. Kunst integreren in de bouw levert sensitiviteit en inlevingsvermogen in het ondergronds bouwen op. Beide onderdoorgangen zijn aangelegd onder een talud. De precisie operatie waarmee de betonnen onderdelen op hun plek zijn geschoven, is bijzonder. De impact is fenomenaal als je door de tunnel rijdt. Het dynamische ontwerp van dit project geeft een beleving die je niet snel vergeet.”

Inzendingen

Tot 1 september 2017 konden er projecten worden ingestuurd voor de Schreudersprijs 2017. Er waren tien inzendingen:

  • A2 Maastricht, door Avenue2 en Projectbureau A2 Maastricht.
  • A4 Delft-Schiedam, door Van Hattum en Blankevoort.
  • Hendrik Bulthuis Akwadukt, door bouwcombinatie Nije Daam (Mobilis, Van Gelder en Friso Civiel).
  • Herinrichting Gustav Mahlerplein, door BAM Infra Nederland.
  • Kustwerk Katwijk, door Royal HaskoningDHV, Hoogheemraadschap van Rijnland, gemeente Katwijk, OKRA Landschapsarchitecten,
  • Arcadis, Ballast Nedam en ZJA Zwarts & Jansma Architecten.
  • Noordwal-Veenkade, door gemeente Den Haag.
  • Onderdoorgang langzaam verkeer Zevenaar, door ABT, Van Spijker Infrabouw en ProRail.
  • Onderdoorgangen Zutphen, door Railinfra Solutions (Royal HaskoningDHV en Witteveen+Bos), Herman Kuijer, Maurer United
  • Architects, gemeente Zutphen en ProRail.
  • Parkeergarage Lammermarkt Leiden, door Combinatie parkeergarages Leiden Dura Vermeer-BESIX.
  • Renovatie Velsertunnel, door Rijkswaterstaat en combinatie Hyacint.