Schreudersprijs 2011

BAM Civiel Noordwest en Rijksgebouwendienst leveren ondergrondse hoogstandjes

Op 3 november 2011, tijdens het Technologiesymposium van het COB en KIVI NIRIA TTOW, is de Schreudersprijs 2011 uitgereikt aan BAM Civiel Noordwest en de Rijksgebouwendienst.

Zij ontvingen gezamenlijk de prijs - een cheque van 25.000 euro - voor de ondergrondse hoogstandjes die werden geleverd bij de renovatie van het Rijksmuseum, perceel 1. “Het getuigt van durf om bij een gebouw met deze status te kiezen voor een complexe ondergrondse toevoeging”, aldus de jury.

Stichting A.M. Schreuders kent elke twee jaar de Schreudersprijs toe aan de instelling of organisatie die de meest bijzondere ondergrondse bouwprestatie heeft verricht. Er waren dit jaar zevenentwintig inzendingen, aanzienlijk meer dan voorgaande jaren. De jury nomineerde vijf projecten: Aquaduct A4 Leiden, Multikering Katwijk, RandstadRail Rotterdam, De Groene Loper en de renovatie van het Rijksmuseum. Deze laatste kwam als winnaar uit de bus.


Uitdagende omstandigheden
De renovatie van het Rijksmuseum omvatte onder andere vijf ondergrondse onderdelen die met succes werden gerealiseerd onder uitdagende omstandigheden. Zo moesten de pilaren van de fietserspassage tijdelijk worden opgevijzeld om de oude funderingskolommen te vervangen. Ook werden er onder het gebouw boringen verricht voor het aanleggen van luchtkanalen. Hiervoor moest een micro-tunnelboormachine tussen de houten palen van het oude gebouw door manoeuvreren.

“Een prachtig voorbeeld”
De uitvoering is, ondanks de vele verschillende technieken en de lastige randvoorwaarden, succesvol verlopen en de omgeving heeft nauwelijks hinder ondervonden. “Het getuigt van durf om bij een gebouw met deze status te kiezen voor een complexe ondergrondse toevoeging”, zegt de jury over het project. Daarnaast stelt de jury dat het betrekken van de ondergrond niet alleen waarde aan het gebouw heeft toegevoegd, maar het ook geschikt heeft gemaakt voor de komende eeuw. “Een prachtig voorbeeld van de toegevoegde waarde die ondergronds bouwen in een binnenstedelijke omgeving kan hebben”, concludeert de jury.

Eervolle vermelding
Naast de prijs werd ook een eervolle vermelding toegekend. Die ging naar Avenue2, voor hun project De Groene Loper. De gestapelde wegtunnel in de A2 bij Maastricht brengt het autoverkeer ondergronds, zodat er bovengronds plaats is voor een langgerekt bomenlaan. “De ambitie is hoog en er is sprake van een voor Nederland unieke landtunnel”, meent de jury. “Het project staat echter nog aan de vooravond van de realisatie en zal zich nog moeten bewijzen.”

Ook interessant:



Projectmanager Louise Attema over de renovatie van het Rijksmuseum

De Onderbouwing

Lees het interview met de winnaars in de Onderbouwing van december 2011.



De opgevijzelde fietserspassage. (Foto: BAM Civiel Noordwest)