Nominaties 2011
Met bijna dertig inzendingen was de Schreudersprijs 2011 ongekend populair. De jury nomineerde vijf projecten waarbij de ondergrondse ruimte op de meest innovatieve en verantwoorde manier is benut.
Op het Technologiesymposium werd een van hen beloond met de cheque van vijfentwintigduizend euro. De genomineerden staan hieronder in alfabetische volgorde.
Onder water bouwen Aquaduct A4 Leiden
Ingediend door BAM Civiel, BAM Infraconsult en BAM Speciale Technieken
De brug over de Oude Rijn, onderdeel van de A4, wordt vervangen door een aquaduct. De weg komt in een verdiepte bak onder de rivier. De aanlegmethode is bijzonder: het aquaduct wordt deels onder water gebouwd, waarna een stalen dak wordt aangevoerd en afgezonken.
De Groene Loper (A2 Maastricht)
Ingediend door Avenue2 (combinatie Strukton en Ballast Nedam)
In Maastricht wordt de eerste volwaardig dubbeldeks snelwegtunnel van Europa gerealiseerd. De onderste twee buizen zijn voor doorgaand verkeer, de bovenste twee voor regionaal transport. Boven de tunnel komt een parkachtige laan, bestemd voor fietsers en wandelaars.
Multikering Katwijk
Ingediend door Curnet programma Multidijk, DP6 architectuurstudio, Ingenieursbureau Gemeente Rotterdam, TU Delft, TNO en Rijkswaterstaat Dienst Infrastructuur; met medewerking van de gemeente Katwijk.
Een dijk die niet alleen beschermd tegen water, maar ook ruimte biedt voor parkeerplekken en recreatie. Multikering Katwijk is een multifunctionele waterkering met onder het oppervlak een parkeergarage en openbare publiekscentra, zoals een VVV of bibliotheek.
RandstadRail Rotterdam
Ingediend door Gemeentewerken Rotterdam, RET, Saturn v.o.f. en Mobilis
De nieuwe lightrailverbinding tussen Rotterdam, Den Haag en Zoetermeer – de RandstadRail – kent meerdere ondergrondse hoogstandjes. Twee geboorde baanvaktunnels van bijna 2.5 km lang en twee ondergrondse stations, waarvan één op ruim achttien meter diepte.
Renovatie Rijksmuseum Amsterdam, perceel 1
Ingediend door BAM Civiel Noordwest en Rijskgebouwendienst
Perceel 1 van de renovatie van het Rijksmuseum omvatte vijf ondergrondse onderdelen, die gerealiseerd werden onder uitdagende omstandigheden. Er werd met succes gewerkt onder een monumentaal pand, tussen oude houten paalfunderingen, midden in de binnenstad.