Projectenmarathon


Technische hoogstandjes en de nieuwste bouwwerken, u maakt het mee tijdens de Projectenmarathon. Het jaarlijkse evenement van KIVI TTOW en het COB brengt u op plekken waar u normaal niet mag komen en er is volop gelegenheid voor vragen.

Al vele jaren organiseren KIVI TTOW en het COB de Projectenmarathon. Een dag waarop een aantal ondergrondse bouwprojecten speciaal voor ons de deuren openstellen. Er zijn bovendien rondleidingen en presentaties van experts, zodat u alles te weten komt over de techniek achter de schermen. Daarnaast is de dag bij uitstek geschikt om collega’s te ontmoeten en ervaringen uit te wisselen. Of laat u - als professional of student - juist inspireren tot nieuwe ideeën.

Editie 2016

De Projectenmarathon op woensdag 5 oktober 2016 was een succes. De marathon begon met een bezoek aan Spoorzone Delft. Dit was heel bijzonder, want we kregen niet alleen een rondleiding over de bouwplaats, maar we gingen daadwerkelijk de bouwkuip in. Van Delft reisden we per trein naar de Noord/Zuidlijn in Amsterdam, waar we werden ontvangen met een lunch en presentatie. Daarna volgde uiteraard ook een rondleiding. Van de grote projecten gingen we naar een project waar juist op zeer kleine schaal is gewerkt: het Museum Ons' Lieve Heer op Solder, de eervolle vermelding van de Schreuderspijs 2015. Hier hebben specialisten van CRUX en Bouwadviesbureau Strackee ons  alles vertellen over de constructie en de geotechniek van de ondergrondse verbouwing. Zoals altijd werd ook dit jaar de dag afgesloten met een diner.
>> Download programma (pdf 216 kB)
>> Download presentatie Museum Ons' Lieve Heer op Solder van Crux (pdf 1 MB)
>> Download presentatie Museum Ons' Lieve Heer op Solder van Bouwadviesbureau Strackee
(pdf 7.9 MB)

>> Bekijk de foto's


Bezoek aan Spoorzone Delft. (Foto: Vincent Basler)

Bezoek aan de Noord/Zuidlijn en het Museum Ons' Lieve Heer op Solder. (Foto: Ellen van Eijk, COB)

Editie 2015

Op woensdag 7 oktober 2015 gingen we op bezoek bij de volgende projecten:

Velsertunnel
De Velsertunnel ondergaat in 2016 een grote renovatie. De doorrijhoogte wordt vergroot met twaalf centimeter: zo veroorzaken vrachtwagens minder snel schade en is er minder hinder op de weg. Tunneltechnische installaties, zoals de ventilatie, het brandblussysteem en de vuilwaterafvoer, worden grondig gemoderniseerd of helemaal vervangen. Er komen nieuwe vluchtwegen, zodat mensen kunnen vluchten naar de andere tunnelbuis, en de vluchtdeuren komen op kortere afstand van elkaar te liggen. Het wegdek in de tunnel krijgt nieuw asfalt.

De Velsertunnel is een belangrijke schakel in het Noord-Hollandse wegennet. Per dag rijden er ongeveer 65.000 voertuigen doorheen. De renovatie moet ervoor zorgen dat het verkeer ook in de toekomst vlot en veilig door de tunnel kan blijven rijden. Ook zal de tunnel door de renovatie straks voldoen aan de nieuwe Tunnelwet. De Landelijke Tunnelstandaard versie 1.2 is als uitgangspunt genomen.

>> Download presentatie Velsertunnel (PDF)

Bezoek Velsertunnel

Nieuwe Universiteitsgebouw VU
Het Nieuwe Universiteitsgebouw wordt het kloppend hart van de VU campus in Amsterdam. Er komen ruimtes voor onderwijs, onderzoek en cultuur. Het project omvat ook de drielaagse ondergrondse parkeergarage Campusplein. Op het oostelijk deel van de parkeergarage komt het Nieuwe Universiteitsgebouw; op het westelijk deel wordt rekening gehouden met het  later te bouwen Alliantiegebouw.Het gebouw moet straks voldoen aan hoge duurzaamheidscriteria. Daarom werd voor de parkeergarage bijvoorbeeld onderwaterbeton met 30% gerecycled granulaat gebruikt, waardoor er minder grind nodig was. De ondergrondse bouwactiviteiten vinden plaats in een elf meter diepe bouwkuip ter grootte van 95x75 vierkante meter, uitgevoerd met stalen damwanden en een door zestien buispalen ondersteund stempelraam. De in totaal twaalflaagse nieuwbouw wordt gefundeerd op basis van het paal-plaat-principe: een bijzonder ontwerp in Amsterdam, de 'stad op palen'.

Bezoek Nieuwe Universiteitsgebouw VU

Spaarndammertunnel
In Amsterdam wordt met de Spaarndammertunnel een belangrijke schakel gerealiseerd tussen de Spaarndammerbuurt en het toekomstige woongebied in de Houthaven. Het doorgaande verkeer wordt gescheiden van het buurtverkeer en ondergronds gebracht. Op de tunnel komt een park ter grootte van vier voetbalvelden. 

De tunnel heeft een totale lengte van ca. achthonderd meter en krijgt twee rijbuizen met elk één rijstrook in één rijrichting. De bouw begint bij het midden van de tunnel, in oostwaartse richting (Centraal Station). Vervolgens start ook de bouw van de tunnel naar het westen, richting Station Sloterdijk. Naar verwachting zal de tunnel halverwege 2017 voor verkeer open gesteld worden.

>> Download presentatie Spaarndammertunnel Marco de Boer (PDF) 
>> Download presentatie Spaarndammertunnel  Jens Dederichs (PDF) 

Bezoek Spaarndammertunnel

Editie 2014

In 2014 vond de Projectenmarathon plaats op woensdag 1 oktober. Het programma was als volgt:

  • We verzamelen om 9.00 uur in Utrecht, Catharijnesingel 30, 4e verdieping. U kunt met het openbaar vervoer komen of uw auto parkeren in parkeergarage P3 (Radbout) of parkeergarage P4 (Godebald).
  • Om 9.30 uur krijgen we in Utrecht een lezing over de parkeergarage van Nieuwbouw Hoog Catharijne en aansluitend een rondleiding op het bouwterrein.

    Over het project:
    In het centrum van Utrecht ondergaat Hoog Catharijne een ware metamorfose.Tussen de Catharijnesingel en het Vredenburgplein wordt het winkelcentrum uitgebreid en voorzien van een hotel en appartementen. Ook wordt de stadssingel in de oude staat teruggebracht. Onder het geheel bouwt BAM een vijflaagse parkeergarage, waarvan de contouren inmiddels te zien zijn.
    Naast de omvang en locatie van het bouwwerk zijn ook de constructie en uitvoeringsmethodieken bijzonder. De cement-bentonietwand tot de laag van Kedichem (58 meter onder NAP), 'grote-diameter-boorpalen' en de top-down bouwfasering zijn voorbeelden hiervan. Op dit moment wordt de paalfundering gerealiseerd en gestart met de betonconstructie.

  • Rond 12.00 uur stappen we in de bus. Terwijl we lunchen, rijden we naar het project A2 Maastricht. Om 14.00 uur starten we in Maastricht met een presentatie. Daarna brengen we een bezoek aan de bouwplaats.

    Over het project:
    In 2011 is het consortium Avenue2 in Maastricht begonnen met de bouw van een tweelaags verkeerstunnel met vier aparte tunnelbuizen. Bovenop komt een langgerekt park met voet- en fietspaden. Voor de tunnelbouwers is 2014 een druk jaar. Van graven tot stempelen naar betonwerk: de ene klus volgt de andere op.
    In het zuidelijke deel van het tunneltracé is het beton- en grondwerk zo goed als klaar en is de tijdelijke bouwkuip niet meer nodig. Op donderdag 4 september is de laatste A2-wand gestort. Over een paar weken volgt het laatste A2-dak, ook wel de tussenvloer genoemd. Het betonwerk voor de onderste tunnelbuizen zit er dan op, maar een niveau hoger wordt stug doorgewerkt aan de bovenste tunnelbuizen.

  • Na de excursie (ca. 16.30 uur) gaan we per bus terug richting Utrecht. Halverwege de reis zullen we een stop maken voor een hapje en een drankje.

Editie 2013

>> Bekijk het fotoalbum
>> Download presentatie A2 Maastricht (PDF)


De Projectenmarathon vond dit jaar plaats op woensdag 25 september. Het programma was als volgt:

  • We verzamelen om 9.00 uur in Leiden en vertrekken om 9.15 uur met een bus naar het informatiecentrum van het project A4 Leiderdorp. Om 10.00 uur krijgen we daar een lezing met aansluitend een rondleiding langs de tunnelbak in aanbouw.

  • Om 12.30 uur stappen we weer in de bus. Terwijl we lunchen, rijden we naar het project A4 Delft-Schiedam, waar we om 13.00 uur beginnen met een presentatie over het project. Vervolgens bezoeken we de bouwplaats.

  • Na de excursie in Schiedam, gaan we om 15.30 uur per bus terug naar het informatiecentrum in Leiderdorp voor een lezing over het het project A2 Maastricht. Van 17.00 tot 18.00 uur is er een borrel om de dag af te sluiten. Daarna brengen we u met de bus terug naar het verzamelpunt in Leiden.

>> Download het programma (pdf)


Links de bouwplaats bij Schiedam; rechts de tunnelbak bij Leiderdorp. (Foto's: A4all en BAM)

In Maastricht wordt gewerkt aan een bijzonder tunnelproject: gestapelde tunnelbuizen, dwars door een stad, in een bodem vol kalksteen. (Beeld: Strukton/Ballast Nedam)

Editie 2012

Dit jaar vond de Projectenmarathon plaats op woensdag 10 oktober. We gingen langs bij Spoorzone Delft en bekeken twee bouwlocaties van het nieuwe metrostation onder Amsterdam CS.
>> Lees meer over de Projectenmarathon 2012

Editie 2011

Op 6 oktober 2011 stonden er drie projecten op het programma: Parkeergarage Houtwal, Combiplan Nijverdal en de bijzondere keerwandconstructie op Arnhem Centraal Station.

Thomas Nijssen, student Geo-engineering aan de TU Delft, schreef een korte impressie over de dag:

"De vele aanmeldingen van dit jaar bewezen dat de projectenmarathon afgelopen jaren een groot succes was. De lat lag dan ook hoog dit jaar, maar werd probleemloos verder opgetild. Veertig deelnemers bezochten de parkeergarage Houtwal in Harderwijk, Combiplan Nijverdal en een keerwandconstructie bij het centraal station van Arnhem. 

Waar bij het eerste project vol waardering werd gekeken naar een bijzonder mooi uitgevoerde ondergrondse parkeergarage en men zich in Nijverdal verbaasde over de omvang van het project werd in Arnhem de toegepaste ‘beschoeide sleuven’ techniek vooral met verbijstering en ongeloof ontvangen. De projectenmarathon wist dit jaar zelfs de meest ervaren deelnemers te verbazen. De groep, voornamelijk bestaande uit studenten en techneuten, kreeg tussendoor veel gelegenheid om elkaar te leren kennen en met een heerlijk diner werd een geslaagde dag in stijl afgesloten."

Thomas Nijssen

Ook interessant:

Contact

Voor meer informatie over de Projectenmarathon kunt u contact opnemen met Ellen van Eijk:
ellen.vaneijk@cob.nl
085 4862 410

Projecten 2015

De Velsertunnel is de oudste snelwegtunnel van Nederland.


(Foto: beeldbank RWS)

Rijkswaterstaat maakte een infographic over de renovatie:




Ten tijde van de Projectenmarathon is Bouwcombinatie Campusplein volop bezig met de ondergrondse ruwbouw van het Nieuwe Universiteitsgebouw:




(Foto's: ABT)


De Spaarndammertunnel wordt aangelegd vlak naast het IJ, aan de westzijde van Amsterdam CS, parallel aan de Spaarndammerdijk. Dit is een belangrijke ontsluitingsroute voor de stad.




(Beelden: gemeente Amsterdam / IPV Delft)

Deelnemerslijst 2014

Op deze lijst leest u wie er in 2014 heeft deelgenomen aan de Projectenmarathon.

In beeld

Binnen het project Nieuwbouw Hoog Catharijne bouwt BAM onder meer een ondergrondse parkeergarage met circa 1.300 parkeerplaatsen.




(Foto's: BAM)


In Maastricht wordt gewerkt aan een gestapelde tunnel om de A2 ondergronds te brengen. Eind juli werden er nieuwe luchtfoto's van het project gemaakt:




(Foto's: A2 Maastricht/Peter Wijnands)

Projectenmarathon 2011: bij Combiplan Nijverdal verbaasden de deelnemers zich over de omvang van het project.