De projectenmarathon voerde dit keer langs Parkeergarage Houtwal, Combiplan Nijverdal en de bijzondere keerwandconstructie op Arnhem Centraal Station.

Harderwijk – Parkeergarage Houtwal

Zes ronde ondergrondse etages voor 450 auto’s, dat is de nieuwe parkeergarage in Harderwijk. De Houtwal is liefst twintig meter diep, maar dankzij een glazen koepel in het dak bereikt het daglicht zelfs de onderste laag. Auto’s gaan de diepte in via een wegdek dat als een kurkentrekker naar beneden cirkelt. Via de buitenring rijden de auto’s omlaag en via de binnenring weer omhoog naar de uitgang. Via webcams kunt u de parkeergarage ook online bekijken.

Deelnemers van de Projectenmarathon krijgen een ‘sneak preview’ in Parkeergarage Houtwal.

Nijverdal – Combiplan Nijverdal

De drukke N35 ontsiert al jaren het centrum van Nijverdal. Dat moet binnenkort veranderen: de weg gaat deels ondergronds en de spoorlijn komt ernaast – in dezelfde tunnel. Het combineren van deze twee mobiliteiten is uniek in Nederland. Het vergt zowel een goede samenwerking (tussen Rijkswaterstaat, ProRail en de aannemerscombinatie) als technische hoogstandjes. Kijk hier voor de vorderingen van Combiplan Nijverdal.

Arnhem – Keerwandconstructie centraal station

Twee extra sporen bij het centraal station van Arnhem zorgen ervoor dat de trein straks vlak langs een appartementencomplex raast. Een speciale keerwandconstructie moet de trillingshinder beperken. De ‘Beschoeide Sleuf’ is een met de hand uitgegraven sleuf waarin beton- en rubberplaatjes zorgvuldig geplaatst kunnen worden. Nooit eerder werd de techniek op deze schaal (tot 6 meter lang en 23 meter diep) in Nederland toegepast.