Hoofdstuk 1 – Inleiding [link id=”f007t”]
Nederland verduurzaamt en ook de kabels-en-leidingenbranche wil en kan hieraan een bijdrage leveren. Er is nog veel winst te behalen in emissiereductie, ruimtegebruik en biodiversiteit. De sector is dringend op zoek naar verduurzamende maatregelen, maar versnippering van de branche bemoeilijkt deze zoektocht. Het COB-netwerk heeft daarom het initiatief genomen om concrete handvatten te bundelen.
Er zijn meer dan duizend beheerders van kabels en leidingen, en de keten van productie, aanleg, vervanging en onderhoud is verdeeld over verschillende stakeholders. Een consequentie hiervan is dat in beperkte mate kennis en ervaring worden uitgewisseld over maatregelen ten behoeve van verduurzaming. Netwerkbedrijven en opdrachtgevers zijn niet altijd volledig op de hoogte van beschikbare oplossingen in de markt (zowel oplossingen van kabelproducenten als vn aannemers) en omgekeerd is de markt niet volledig op de hoogte van de doelstellingen en de behoeften van netwerkbedrijven en opdrachtgevers.
In 2022/2023 heeft een vooronderzoek de basis gelegd voor een catalogus met duurzaamheidsmaatregelen met betrekking tot energie, materialen en omgeving, speciaal voor de kabels-en-leidingenbranche. Samen met overheden, netbeheerders, advies- en ingenieursbureaus, leveranciers en aannemers zijn de kaders bepaald voor een succesvolle catalogus. Zo is onder meer vastgesteld dat het niet alleen van belang is om maatregelen te omschrijven, maar ook om specifiek aandacht te besteden aan de toepassing ervan. Daarom wordt bij elke duurzaamheidsmaatregel ook (mogelijke) belemmeringen (risico’s) en bijbehorende beheersmaatregel(en) beschreven.
De duurzaamheidsthema’s in dit groeiboek zijn gekoppeld aan die van de Aanpak Duurzaam GWW. Hoofdstuk 2 – Energie en Hoofdstuk 4 – Materialen en circulariteit spreken voor zichzelf. Hoofdstuk 3 – Omgeving omvat aspecten uit de ambitiewebthema’s Klimaatadaptatie, Natuur, Milieueffecten en Ruimtegebruik.
Er is bewust geen verdeling in maatregelen gemaakt voor specifieke stakeholders, omdat het succes van de maatregelen een gezamenlijke inzet vraagt. Opdrachtnemers laten zien wat de markt al kan en wat zij van opdrachtgevers nodig hebben en andersom laten opdrachtgevers met maatregelen zien waar zij behoefte aan hebben waar marktpartijen hun innovatiebeleid op aan kunnen passen.