Gewapend onderwaterbeton wordt al circa tien jaar toegepast in ondergrondse bouwprojecten. Tijdens de uitvoering gaat veel goed, maar er zijn de nodige risico’s die soms leiden tot ongewenste faalkosten. Meerdere participanten van het COB hebben aangegeven graag ervaringen en geleerde lessen te willen delen.

Door de tijdelijke ongewapende vloer te vervangen door een permanente gewapende vloer wordt veel beton bespaard, maar moet wel onderwater wapening worden aangebracht. Dit brengt de nodige risico’s met zich mee. De markt heeft nu bij meerdere projecten ervaringen met het aanbrengen van gewapend onderwaterbeton.

Zoals gezegd gaat dit vaak goed, maar er zijn ook voorbeelden waarbij er in de uitvoering tegenvallers zijn waardoor veel extra geld en tijd nodig is om de gewenste kwaliteit te halen. De faalkosten treden op tijdens de uitvoering. Het voorkomen daarvan begint met de juiste keuzes tijdens het ontwerp en de werkvoorbereiding.

Meerdere participanten van het COB hebben aangegeven graag dit soort ervaringen te willen delen. Door deze ‘lessons learned’ kunnen deelnemers bij nieuwe projecten risico’s mitigeren of hebben zij voorbeelden van oplossingen op het moment dat er risico’s optreden. Hierbij kan het gaan over de wijze van uitvoeren, maar ook over ervaringen met duikwerkzaamheden over over de omgang met bevoegd gezag en arborisico’s.

Er is een projectplan opgesteld op basis waarvan het COB financiering zoekt. Als dit rond is zal een commissie worden ingesteld. De ‘lessons learned’ zullen leiden tot nieuwe inzichten bij het ontwerp van gewapend onderwaterbeton. 

Als de geleerde lessen zijn gerapporteerd (na 2025) wordt er een tweede fase opgestart waarbij aanpassingen van de ontwerprichtlijnen worden voorgesteld. Dan zal ook een projectplan specifiek voor deze fase worden uitgewerkt.

Toelichting

De oorspronkelijke voorgestelde financiering waarbij deelnemers een bedrag inleggen en daarvan een deel terugverdienen met een schrijfopdracht, wordt door de partijen die participeren in het opstellen van het projectplan niet haalbaar gevonden. Omdat de scope van het huidige programma niet nieuwbouwtunnels betreft, is afgesproken dit project pas op te starten als na de zomer van 2025 blijkt dat hiervoor voldoende budget vrijgemaakt kan worden vanuit meevallers bij andere projecten.

Deliverables 2025

Nr.

Omschrijving

Verwachte opleverdatum

1

Artikelen gebundeld in rapport (als er gedurende het jaar extra financiering is gevonden).

Q4 2025

Deliverables 2024

Nr.

Omschrijving

Verwachte opleverdatum

1

Projectplan.

Gereed

Activiteiten juli-december 2024

Omschrijving

De werkgroepleden hebben feedback gegeven op het concept-projectplan.

Feedback verwerken, projectplan afronden.

Deelnemers

Ballast Nedam Infra B.V. -

Locatie: Nieuwegein, Ringwade 71
Cor Hofma, rol: Lid

BAM Infraconsult B.V. -

Locatie: Gouda, H.J. Nederhorststraat 1
Tim Bakker, rol: Lid

COB -

Locatie: Delft, Van der Burghweg 2
Ellen van Eijk, rol: Begeleider/Facilitator
Karin de Haas, rol: Programmaleider
Frank Blok, rol: Coordinator

DEME Infra NL B.V. -

Locatie: Dordrecht, Kilkade 2
Eelco van Putten, rol: Lid

Immontec B.V. -

Locatie: Utrecht, Zonnebaan 1
Peter van Westendorp, rol: Lid

Mobilis TBI infra -

Locatie: Apeldoorn, Fauststraat 3
Sander Tetteroo, rol: Lid

Rijkswaterstaat GPO -

Locatie: Utrecht, Griffioenlaan 2
Arie Timmer, rol: Lid

Volker Wessels Infrastructuur -

Locatie: Woerden, Korenmolenlaan 2
Vincent Weisscher, rol: Lid

Witteveen+Bos -

Locatie: Rotterdam, Blaak 16
Brenda Berkhout, rol: Projectleider