Prefab-oplossingen
In 2014 is de bouw van de stalling gestart. Na de nodige sloopwerkzaamheden, waarbij onder andere het voormalige taxiplatform is verwijderd, is een bouwkuip gemaakt. De bodem van de bouwkuip is waterdicht gemaakt met bodeminjectie. Voor de bouw van de stalling zelf is grotendeels gekozen voor prefab-oplossingen, bijvoorbeeld voor de kolommen en de plafonds. De stalling is gefundeerd op circa 1.500 schroefpalen met een prefab-kern. Onder de stalling loopt een expeditietunnel tussen de Stationsstraat en de ov-terminal.
De bouw van de fietsenstalling was een ingewikkeld project. De stalling ligt middenin een intensief gebruikt gebied, waar het busvervoer, expeditievoorzieningen, fietspaden en looproutes continu in gebruik moesten blijven. Ondertussen werd er gewerkt aan nieuwbouw die grenst aan het Stationsplein Oost en voor een groot deel gebruikmaakt van de fietsenstalling als fundering. Dat vereiste een goede fasering van alle werkzaamheden, flexibiliteit en intensief overleg tussen opdrachtgever en opdrachtnemer.
Bijzondere overkapping
Het plein boven de fietsenstalling heeft een bijzondere overkapping met 49 ringen die elk een diameter hebben van ruim zeven meter. Deze overkapping rust op zeven kolommen. Het onderste deel hiervan bestaat uit ruim 12,5 meter hoge betonnen trompetkolommen die vanaf de onderste verdieping dwars door de stalling heen lopen. Bovenop deze kolommen staan lange stalen kolommen die 22 meter hoog zijn.