Bodem- en grondonderzoek
Communicatie en omgevingsmanagement
F220 – Praktijkonderzoek Sophiaspoortunnel – Numerieke studie belendende panden
Auteur: COB
Uitgever: TNO
Uitgave: 23 september 2001 | Geüpload op: 1 mei 2016
Een van de praktijkprojecten is de Sophia-Spoortunnel die momenteel wordt aangelegd voor de Betuwelijn en waarboven zich drie belendende panden bevinden. Via he...>>
Samenvatting
Het boren van tunnels in slappe grond leidt tot zettingen. Bevindt zich boven de boortunnel een gebouw, dan bestaat het risico dat de zettingen aanleiding geven tot schade aan het gebouw. Schadepredictie en schadebeheersing bij belendende percelen is een belangrijk onderzoeksveld met het oog op ondergrondse bouwprojecten in dichtbevolkte stadscentra, zoals het Noord-Zuidlijnproject in Amsterdam.
Voor dit onderzoeksveld is een samenwerking opgesteld tussen Delft Cluster en het Centrum Ondergronds Bouwen (COB). Vanuit Delft Cluster worden modellen en theorie ontwikkeld, terwijl COB praktijkprojecten inbrengt ter validatie en evaluatie van de modellen. Beoogd resultaat is het komen tot verbeterde ontwerpregels.
Een van de praktijkprojecten is de Sophia-Spoortunnel die momenteel wordt aangelegd voor de Betuwelijn en waarboven zich drie belendende panden bevinden. Via het COB- project zijn de panden geïnstrumenteerd en gemonitord wat betreft verplaatsingen, vervormingen en schade. Het onderhavige rapport behandelt een numerieke studie ter predictie van optredende spanningen en vervormingen in de drie panden bij opgelegde zettingen ten gevolge van het boorproces. Ook de initiële krachtswerking in de panden ten gevolge van eigen gewicht en rustende belasting is daarbij meegenomen.