Achtergrondinfo modellen
Renovatie
Risicomanagement
Duurzaamheid
Steel fiber reinforced concrete for tunnel linings
Auteur: Daniel Kallan
Uitgever: TU Delft
Uitgave: maart 2023 | Geüpload op: 29 augustus 2023
In dit project is onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van het gebruik van staalvezelversterkt beton en de voordelen ervan. Het onderzoek omvat een structurele...>>
Samenvatting
In dit project is onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van het gebruik van staalvezelversterkt beton en de voordelen ervan. Het onderzoek omvat een structurele analyse van een SFRC-ontwerp, waarbij rekening wordt gehouden met de belastingen en de begrenzingsvoorwaarden van de oorspronkelijke Noord/Zuidlijn.
De belastingen treden op in verschillende fases van de realisatie van de tunnel: overgangs-, constructie- en servicefase. Deze belastingen kunnen leiden tot verschillende faalmechanismen, waarbij de voornaamste zorg het scheuren van het beton is. Elke fase wordt gedefinieerd door een dominant onderdeel dat zijn gedrag regelt.