Bovengronds grandeur door ondergrondse oplossing

Het Operaplein in Antwerpen moet weer de uitstraling van weleer krijgen en dus gaan de plannen van de Spaanse architect Manuel de Solà-Morales de diepte in. Er komen een tunnel voor autoverkeer, een ondergrondse parkeergarage en twee premetrostations. Zo wordt het Operaplein weer een écht plein, met de grandeur die past bij de locatie.

(Beelden: Manuel de Solà-Morales†)

In 2008 zetten de  Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel (BAM), de stad Antwerpen en de Spaanse architect Manuel de Solà-Morales hun handtekening onder het contract voor het nieuwe Operaplein. Het plein vormt een belangrijk verkeersknooppunt in Antwerpen. Door het verkeer ondergronds te brengen creeërt Morales extra open ruimte, terwijl de bereikbaarheid intact blijft. “Het Operaplein wordt een centrale plek voor modern Antwerpen en moet een contrast vormen met de historische binnenstad”, aldus burgemeester Patrick Janssens.

De neobarokke opera wordt het centrum van het plein. Ondergronds komen drie niveaus voor bijna vierhonderd parkeerplaatsen, een auto- en een premetrotunnel. Ook wordt het bestaande premetrostation bij de opera vernieuwd en komt er een tweede station op vijftien meter diepte. Dankzij een lichtkoker van vierentwintig meter breed reikt het daglicht tot op de onderste verdiepingen.

Op 2 juli jl. werd het plan gepresenteerd. Sindsdien loopt er een consultatietraject om te bepalen hoe Antwerpenaren denken over de aanpak van de bouw. Er zijn drie scenario’s: in het eerste wordt het bouwterrein volledig afgesloten voor autoverkeer (de bouw verloopt het snelst), in het tweede blijft er in beide richtingen één rijbaan beschikbaar (meer tijd en hinder voor de bouw) en in het derde geval wordt het bouwterrein eerst een aantal maanden afgesloten voor auto’s en komt er daarna een tijdelijke versmalde doorgang. Inwoners hebben tot eind september tijd om zich uit te spreken.