Ondergrondse inrichting
Duurzaamheid
Ruimtelijke ordening en beleving / waarde
Communicatie en omgevingsmanagement
Serious gaming voor een 4D-bouwenvelop (reiseditie)
https://www.cob.nl/document/serious-gaming-voor-een-4d-bouwenvelop-reiseditie/
Auteur: Guis et al.
Uitgever: COB
Uitgave: 9 februari 2024 | Geüpload op: 9 februari 2024
Gebruik de serious game uit dit document – bestaande uit vier, ook los te spelen onderdelen – om meer grip op de materie van integraal ontwerpen....>>
Samenvatting
In een stad waar de ruimte steeds schaarser wordt en de vraag naar ruimte steeds groter, groeit de urgentie de ondergrond integraal onderdeel te maken van het ruimtelijk systeem. Gebruik de serious game uit dit document – bestaande uit vier, ook los te spelen onderdelen – om op een laagdrempelige manier de mogelijkheden te verkennen en het gesprek te voeren over problemen die in de dagelijkse praktijk vaak te complex zijn.
Uitgangspunt van de serious game is de wens om ondergrondse ruimten integraal onderdeel te laten uitmaken van landschap, stedenbouw en architectuur. Het spel zorgt voor meer grip op de materie van integraal ontwerpen en ondergronds bouwen, en helpt de mogelijkheden van ondergronds ruimtegebruik inzichtelijk te maken in de beginfase van projecten. Je krijgt met elkaar meer plezier in de ontwerpopgave binnen de planvorming van binnenstedelijke verdichting.
Met dit spel leer je samen zoeken naar manieren om het ontwerpproces slimmer aan te pakken. De ‘verticale puzzel’ laat onder- en bovengrondse belangen en uitdagingen bij elkaar komen in een globaal ontwerp. De ambities voor de waarde van het ruimtegebruik worden spelenderwijs onderzocht aan de hand van het ‘6-kapitalen’-model. Het spelonderdeel ‘Kansen en risico’s’ zoomt in op de ondergrond: wat biedt de bodem aan (on)mogelijkheden? Tot slot is er nog ‘strategiememory’ om aan de hand van de gewenste functies in het gebied te verkennen hoe de ondergrond als startpunt van de gebiedsontwikkeling kan worden genomen.