Het doel van dit afstudeeronderzoek is tweeledig. Allereerst dient het waargenomen scheuren en schadebeeld tijdens de bouwfase van tunnellining van de Boortunne...>>
Samenvatting
Dit rapport is het eindresultaat van een afstudeerproject.
Het doel van dit afstudeeronderzoek is tweeledig. Allereerst dient het waargenomen scheuren en schadebeeld tijdens de bouwfase van tunnellining van de Boortunnel Groene Hart te worden verklaard. Daarnaast volgt een analyse van de vervormingen van de tunnellining tijdens de bouwfase van de tunnellining van de Boortunnel Groene Hart.
Het boren van tunnels wordt pas de laatste jaren toegepast in Nederland. De boortunnels worden gedimensioneerd op de gebruiksfase. Tijdens de uitvoering van de eerste boortunnels in Nederland is echter schade ontstaan aan de segmenten van de tunnellining tijdens de bouwfase. Daarnaast treden tijdens de bouwfase de grootste vervormingen van de tunnellining op.
Een verhoogd inzicht in het gedrag van en belastingen op de tunnellining tijdens de bouwfase, kan leiden tot een beter ontwerp van de tunnellining. Wanneer de optredende schadegevallen kunnen worden verklaard, kunnen sommige schadegevallen worden voorkomen.