CFD simulation study to investigate the risk from hydrogen vehicles in tunnels
https://www.cob.nl/document/cfd-simulation-study-to-investigate-the-risk-from-hydrogen-vehicles-in-tunnels/
Auteur: Prankul Middha; Olav R. Hansen
Uitgever: International Journal of Hydrogen Energy
Uitgave: 2009 | Geüpload op: 1 mei 2016
Met het programma FLACS worden een aantal CFD berekeningen uitgevoerd. Hierbij worden de effecten beschreven van het vrijkomen, en tot ontbranding komen, van do...>>
Samenvatting
Dit document bevat een CFD simulatie om een voorspelling te geven van het effect van een waterstofgasexplosie in een tunnel. Verder wordt in het onderzoek een risicobeoordeling methode gegeven.
Voor het onderzoek zijn auto’s en bussen op waterstof gebruikt in twee verschillende tunnel lay-outs en verschillende lengtes tussen ventilatiesystemen. De grootste vrijlating van waterstofgas was in een bus met 20 kg waterstofgas. In het onderzoek is verder ook de vergelijking met natuurlijk gas meegenomen.
Het onderzoek laat zien dat in een normale “worst-case” risico scenario, de explosie van het waterstofgas leidt tot enorme explosiedrukken. Dit is niet een heel realistisch beeld van de werkelijkheid. Een vervolgstudie laat zien dat een realistischer scenario kan leiden tot lagere explosiedrukken, maar nog wel met grote gaswolken.
De vernieuwde risicobeoordeling methode is gemaakt met het programma FLACS. Deze beoordeling laat zien dat de maximale druk tussen de 0.1 en 0.3 barg ligt. Lokaal (bijvoorbeeld onder de auto’s) kan dit nog hoger liggen.