Brandveiligheid elektrische bussen in tunnels
https://www.cob.nl/document/brandveiligheid-elektrische-bussen-in-tunnels/
Auteur: Nils Rosmuller; Tamo Vogel
Uitgever: IFV
Uitgave: 30 september 2016 | Geüpload op: 7 november 2016
De opgeleverde rapportage verschaft de eerste bouwstenen voor de duiding van de risico’s van elektrische bussen in tunnels....>>
Samenvatting
Dit document bevat een onderzoek naar de risico’s van elektrische bussen in tunnels t.o.v. de risico’s van dieselbussen en welke invloed elektrische bussen hebben op de veiligheid in tunnels.
Qua aandrijving lijken elektrische bussen over het algemeen niet onveiliger dan dieselbussen. In dieselbussen zitten grote hoeveelheden brandgevaarlijke stof in, bij elektrische bussen wordt dit risico weggehaald door een energy pack. Het is waarschijnlijk dat er minder energy vrijkomt bij een elektrische bus dan bij een identieke bus met een volle brandstoftank. Betreft de Heat Release Rate, straling en temperatuur is er te weinig informatie over op het moment om een beslissing te maken over de brandveiligheid.
Het belangrijkste gevaar van een batterijpakket in elektrische bussen is de kans op een thermal runway, waar een kettingreactie kan zorgen tot een versnelling van de brandontwikkeling. De interne faalkans op een thermal runway is wel klein en met enkele maatregelen kunnen de risico’s nog worden verkleind. Bij elektrische bussen kunnen ook nog gevaarlijke stoffen vrijkomen bij brand, maar dit risico lijkt ook erg klein te zijn. Ook de kans op elektrocutie is gering.
Het bestrijden van een brand in de battery pack is moeilijker dan bij een dieseltank, omdat de battery pack moeilijk te bereiken is en het lang duurt voordat deze voldoende afgekoeld kan worden. Maar zoals eerder vermeld is de energie die vrijkomt bij een brand in een battery pack lager dan bij een dieseltank, wat extra mogelijkheden biedt.