Brandbeständigkeit von Faser-, Stahl-, und Spannbeton
https://www.cob.nl/document/brandbestandigkeit-von-faser-stahl-und-spannbeton/
Auteur: Wolfgang Kusterle et al.
Uitgever: Bundesministerium für Verkehr, Innovation und Technologie; Eisenbahn - Hochleistungsstrecken AG
Uitgave: 2004 | Geüpload op: 1 mei 2016
Dit Duitstalige document bevat een onderzoek naar het gedrag van gewapend beton op een brand. Het doel van het onderzoek was het verbeteren van de brandbestendi...>>
Samenvatting
Dit Duitstalige document bevat een onderzoek naar het gedrag van gewapend beton op een brand. Het doel van het onderzoek was het verbeteren van de brandbestendigheid van gewapend en voorgespannen beton op een steile temperatuurcurve, zoals bij een tunnelbrand.
In totaal zijn 44 verschillende testen uitgevoerd met de dimensies 1800 x 1400 x 500 mm. Deze testen bevatten de standaard blootstelling aan brand curve (ISO 834) of tijd-temperatuur curven die tunnelbranden simuleren (RWS 120′, RWS 180′, Lainz 180′).
De maximale diepte van het afspatten van beton was 360 mm. De toevoeging van fijne polypropylene vezels verkortte deze maximale diepte substantieel. Onder sommige omstandigheden kan zware wapening het afspatten van het beton stoppen. Wapening van 14 mm en een hart-op-hart afstand van 100 mm kan dit niet.
Op basis van de verkregen data is een procedure geformuleerd wat het draagvermogen van een tunnel tijdens en na een tunnelbrand kan bepalen. Deze procedure is toe te passen voor een cut-and-cover tunnel en boortunnels.