Ondergrondse inrichting
Bodem- en grondonderzoek
Does a piled embankment ‘feel’ the passage of a heavy truck?
Auteur: S.J.M. van Eekelen; A. Bezuijen; P.G. van Duijnen
Uitgever: Technische Universiteit Delft; Ghent University
Uitgave: 2012 | Geüpload op: 31 augustus 2021
De afrit van de snelweg A12 bij Woerden (Nederland) is gereconstrueerd met een basaal versterkte damwand. Verkeersbelastingen op het asfalt, belastingsverdeling...>>
Samenvatting
De afrit van de snelweg A12 bij Woerden (Nederland) is gereconstrueerd met een basaal versterkte damwand. Verkeersbelastingen op het asfalt, belastingsverdeling en vervormingen worden gemeten. Verder werden optische vezels gebruikt om de spanningen in zowel de geosynthetische wapening (GR) als de palen te meten.
Om de ontwikkeling van de verdeling van de permanente belasting te bestuderen, werden elke 10 minuten metingen uitgevoerd. Daarnaast zijn er hoogfrequente metingen (500 Hz) uitgevoerd tijdens vrachtwagenpassages. De metingen werden vergeleken met voorspellingen van EBGEO/CUR en zijn gewijzigde versie, met een inverse driehoekige belastingsverdeling. De inverse driehoekige belastingsverdeling en de resulterende GR-stammen komen beter overeen met de veldmetingen dan de gelijk verdeelde of driehoekige verdeelde belasting van respectievelijk BS8006 of EBGEO/CUR. Dit geldt zowel voor de lange termijn-statische situatie, maar ook voor de dynamische metingen tijdens vrachtwagenpassages.
Dit document is onderdeel van werkgroep 9 ‘Langetermijnmeting & modelvalidatie’ van Geo-Impuls, overige documenten van deze werkgroep en andere werkgroepen zijn hier te vinden.