Organisatie en financieel
Numerieke Simulaties Dwarsverbindingen Westerscheldetunnel – Deel I: Modelbeschrijving van resultaten variant 1
https://www.cob.nl/document/numerieke-simulaties-dwarsverbindingen-westerscheldetunnel-deel-i-modelbeschrijving-van-resultaten-variant-1/
Auteur: dr. ir. A.H.J.M. Vervuurt
Uitgever: TNO
Uitgave: september 1998 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
Niet - lineaire gefaseerde berekeningen uitgevoerd met het eindige elementenprogramma DIANA om inzicht te verkrijgen in het effect van de aanleg van een dwarsve...>>
Samenvatting
De toekomstige Westerscheldetunnel, die bestemd is voor autoverkeer, zal bestaan uit twee tunnelbuizen, elk met een inwendige diameter van 10,10 meter, aangelegd door twee tunnelboormachines. Om de 250 meter zullen deze worden verbonden door dwarsverbindingen.
Om inzicht te verkrijgen in het effect van de aanleg van een dwarsverbinding op de krachtswerking in de hoofdtunnelbuis en de grootte van de normaalbelasting in de dwarsverbinding zijn, in opdracht van de Bouwdienst van Rijkswaterstaat, door TNO Bouw niet – lineaire gefaseerde berekeningen uitgevoerd met het eindige elementenprogramma DIANA. In totaal zijn zes varianten doorgerekend die in dit rapport worden beschreven waarna de resultaten van variant 1 worden gepresenteerd.
Naar aanleiding van de, in dit rapport gepresenteerde resultaten van variant 1, wordt voorgesteld om een aanvullende berekening te maken waarbij uit wordt gegaan van een ondergrens voor wat betreft de beddingsconstante van de omringende grond.