/document/ontwikkelpad-digitale-leeromgeving-rapport/

COB-kennisbank

  • Home
  • Over het COB
    • Waarom, hoe, wat, wie
    • Organisatie
    • Vacatures
    • Jaarverslagen
    • Contact
  • Wat doet het COB?
    • Overzichtsplaat
    • Platforms en expertgroepen
    • Internationaal (English)
    • Onderwijs
    • Tunnelprogramma
    • Future proof tunnels
    • Kennisarena kabels en leidingen
    • Activiteiten
    • Activiteiten voor anderen
  • Agenda
  • Projecten
  • Participeren
    • Participeren: wat houdt dat in?
    • Inzicht in betrokkenheid
    • Partners
    • Programmaraad
  • Kennisbank
  • Publicaties
    • Magazines, brochures en nieuws
    • Groeiboeken
    • Onderbreking
    • Voortgangsrapportages
    • Digitale nieuwsbrief
    • COB de podcast
  • Over ondergronds bouwen
    • Basiskennis en voorbeelden
    • Tunneloverzicht

COB-kennisbank

Actieve filters:
  • Home
  • Over het COB
    • Waarom, hoe, wat, wie
    • Organisatie
    • Vacatures
    • Jaarverslagen
    • Contact
  • Wat doet het COB?
    • Overzichtsplaat
    • Platforms en expertgroepen
    • Internationaal (English)
    • Onderwijs
    • Tunnelprogramma
    • Future proof tunnels
    • Kennisarena kabels en leidingen
    • Activiteiten
    • Activiteiten voor anderen
  • Agenda
  • Projecten
  • Participeren
    • Participeren: wat houdt dat in?
    • Inzicht in betrokkenheid
    • Partners
    • Programmaraad
  • Kennisbank
  • Publicaties
    • Magazines, brochures en nieuws
    • Groeiboeken
    • Onderbreking
    • Voortgangsrapportages
    • Digitale nieuwsbrief
    • COB de podcast
  • Over ondergronds bouwen
    • Basiskennis en voorbeelden
    • Tunneloverzicht

Welkom op de kennisbank van het COB! U vindt hier niet alleen de publicaties die voortkomen uit projecten die in COB-verband zijn uitgevoerd. Er zijn tal van andere kennisitems te vinden over aspecten rondom ondergronds bouwen. Via de zoekbalk en filters kunt u de items vinden die voor u interessant zijn. De inhoud varieert van technische tekeningen en wetenschappelijke onderzoeksresultaten tot beleidsdocumenten, presentaties en video’s.

Toepassingen
Aspecten
Inhoudstype

Tunnels
Digitalisering
Beheer- en onderhoudsfase
Renovatie
Nieuwbouw
Veiligheid
Communicatie en omgevingsmanagement
Organisatie en financieel
Ontwikkelpad digitale leeromgeving tunnels – rapport
Auteur: Lindner, Both et al.
Uitgever: COB
Uitgave: 19 december 2024 | Geüpload op: 19 december 2024
Het COB-netwerk heeft een ontwikkelpad gemaakt dat tunnelbeheerders en andere betrokkenen houvast biedt bij het inrichten van de digitale leeromgeving....>>

Samenvatting

Noodsituaties doen zich gelukkig zelden voor in tunnels, maar als het gebeurt, moet er onder hoge tijdsdruk gehandeld worden. Het goed menselijk handelen wordt bevorderd door het proces van opleiden, trainen en oefenen (OTO). Het COB-netwerk heeft een ontwikkelpad gemaakt dat tunnelbeheerders en andere betrokkenen houvast biedt bij het inrichten van de digitale leeromgeving.

Met digitale middelen kunnen situaties en handelingen realistisch gesimuleerd worden, waarmee het OTO-proces meer tijd en plaats onafhankelijk wordt en de organisaties minder worden belast. Hiervoor zijn goed omschreven voorwaarden en afgestemde verwachtingen essentieel, evenals het beschikbaar zijn van middelen voor (door)ontwikkeling en instandhouding voor een langere termijn. Het ontwikkelpad biedt hiervoor een gestructureerde aanpak.

Het Ontwikkelpad digitale leeromgeving is beschikbaar als online interactief schema, zie www.cob.nl/ontwikkelpadleeromgeving, en kan zowel voor bestaande als nieuwe tunnels doorlopen worden. De (vernieuwde) leermiddelen komen in drie stappen tot stand. In de analysefase wordt gekeken naar de scope van de werkzaamheden en het effect hiervan op de leerdoelen. In de planfase worden de bevindingen geconcretiseerd in programma’s van eisen. Ook worden in deze fase de kaders geformuleerd, zoals het proces van verificatie en validatie (V&V) en de inrichting van de organisatie. Tot slot volgt de ontwikkelfase waarin de leermiddelen worden geïmplementeerd volgens de opgestelde kaders.

Het gebruik van de leeromgeving is onderdeel van de beheer-en-onderhoudsfase. Het is belangrijk om hierbij een proces in te richten waarin geborgd is dat potentiële wijzigingen aan het OTO-landschap tijdig worden geïdentificeerd, zodat het ontwikkelpad op het juiste moment (weer) wordt gestart.

Download dit kennisdocument of (onderzoeks)rapport (pdf, 1 MB)

Ook in de COB-kennisbank:

Ontwikkelpad digitale leeromgeving tunnels – schema
Uitgave: 19 september 2024
Kennis en kunde cybersecurity tunnels
Uitgave: 30 juni 2023
Van OTO naar V-OTO
Uitgave: 30 december 2020

Relevante COB-projecten:

Verwachtingen digitale middelen
Digitalisering

Tunnelprogramma

Aantoonbaar veilig meten en beslissen
Digitalisering

Tunnelprogramma

Proof-of-concept digitale leeromgeving
Digitalisering

Tunnelprogramma

Aanmelden nieuwsbrief
Privacyverklaring
LinkedIn
YouTube
Podcasts
Twitter
Contact