Schaalinvloeden op het nascheurgedrag van staalvezelbeton
Auteur: A.G. Kooiman
Uitgever: Technische universiteit Delft
Uitgave: 1998 | Geüpload op: 1 mei 2016
Staalvezelbeton lijkt een kansrijke betontechnologische mogelijkheid te zijn voor toepassing in de linings van boortunnels. In dit rapport wordt aangegeven hoe ...>>
Samenvatting
Staalvezelbeton lijkt een kansrijke betontechnologische mogelijkheid te zijn voor toepassing in de linings van boortunnels. In dit rapport wordt aangegeven hoe een proef te doen. Deze wordt uitgevoerd en de gegevens geevalueerd.
Het M621 project ‘Materiaalmodellen voor staalvezelbeton’ van het COB is onderdeel van het M600 project ‘Lining en betontechnologie’, dat o.a. als doel heeft het ontwikkelen vanĀ veelbelovende en kansrijke betontechnologische mogelijkheden in relatie tot ondergrondse bouwmethoden. Uit voorgaand onderzoek was reeds gebleken dat staalvezelbeton zo’n kansrijke betontechnologische mogelijkheid zou kunnen zijn voor toepassing in de linings van boortunnels.
De recente toepassing van staalvezelbeton als pilot in de fietsersbuis van de Tweede Heinenoord Tunnel en de positieve ervaringen die hierbij zijn opgedaan hebben dit alleen maar onderstreept. Om een grotere toepassing echter mogelijk te maken zullen verschillende aspecten echter nader onderzocht moeten worden.