Darinde Gijzel deed voor haar afstuderen aan de TU Delft onderzoek naar het specificeren van duurzaamheid bij EMVI-aanbestedingen van wegtunnelprojecten....>>
Samenvatting
Sinds het Brundtland-rapport in 1987 stond duurzame ontwikkeling op de agenda van elke industrie, gedefinieerd als: “ontwikkeling die voorziet in de behoeften van het heden zonder het vermogen van toekomstige generaties om in hun eigen behoeften te voorzien in gevaar te brengen”. De bouwsector is enorm belangrijk geweest voor onze kwaliteit van leven; tegelijkertijd is het een grote vervuilende industrie en een grootverbruiker van natuurlijke hulpbronnen, waaronder fossiele brandstoffen. Deze industrie alleen is verantwoordelijk voor 50% van al het wereldwijde gebruik van hulpbronnen.
Dus tot nu toe was de uitvoering van duurzame bouwprojecten vooral gericht op gebouwen, met minder aandacht voor infrastructuur. Infrastructuren mogen echter zeker niet worden verwaarloosd in de transitie naar een duurzamere samenleving. De negatieve impact van wegtunnels op het milieu is nog groter dan de negatieve impact van een normale weg. Dit onderzoek gaat specifiek over de duurzame ontwikkeling van infrastructuren en wegtunnelbouwprojecten.
Duurzaam inkopen is een krachtig instrument om milieukwesties te integreren in het inkoopproces en om duurzaamheidsdoelen te bereiken. Het gebruik van het economisch meest voordelige aanbestedingsmechanisme (EMAT) is een manier om duurzaamheid als een belangrijk criterium op te nemen in het inkoopproces van tunnelbouwprojecten. Om ervoor te zorgen dat duurzame ontwikkeling wordt geïntegreerd in tunnelbouwprojecten, is een raamwerk van EMAT-inkoopcriteria voor duurzaamheid in tunnels nodig. Daarom is in dit MSc-onderzoek een raamwerk met dergelijke duurzaamheidsaspecten voor wegtunnelbouwprojecten ontwikkeld.
Het perspectief van de Project Delivery Organization (BOB) op duurzame ontwikkeling moet duidelijk zijn om een succesvol inkoopproces te hebben. Helaas ontbreekt het de opdrachtgever, die de strategische beslissing neemt om het project uit te voeren, vaak een duidelijke definitie van een duurzame tunnel. Om tot een duurzame tunnel te komen, moet de opdrachtgever eerst definiëren en specificeren wat er met een duurzame tunnel wordt bedoeld, zodat de BOB en de inschrijvers raakvlakken hebben als het gaat om een duurzame tunnel. Om de opdrachtgever en BOB te ondersteunen bij het identificeren van hun definitie van een duurzame tunnel, worden bestaande perspectieven op duurzame tunnels in kaart gebracht en wordt een aanpak voorgesteld voor het selecteren en rangschikken van relevante duurzaamheidsaspecten voor hun specifieke tunnelproject.