Ondergrondse inrichting
Achtergrondinfo modellen
Digitalisering
Vallend scheepsanker op tunneldak – 3D eindige elementberekening
https://www.cob.nl/document/vallend-scheepsanker-op-tunneldak-3-d-eindige-elementberekening/
Auteur: W.M.G. Courage, P. Nauta, M.A.N. Hendriks
Uitgever: Rijkswaterstaat
Uitgave: juni 1996 | Geüpload op: 1 mei 2016
In opdracht van Rijkswaterstaat zijn oriënterende berekeningen uitgevoerd naar schade en schademechanismen bij betonnen tunneldaken ten gevolge van vallende sc...>>
Samenvatting
In opdracht van Rijkswaterstaat zijn oriënterende berekeningen uitgevoerd naar schade en schademechanismen bij betonnen tunneldaken ten gevolge van vallende scheepsankers. De berekeningen zijn uitgevoerd met het programma pakket DIANA. Eerder uitgevoerde berekeningen waren gebaseerd op een 2-dimensionaal eindige-elementenmodel en beschreven in.
In dit rapport worden modellering en berekeningsresultaten gepresenteerd van een semi 3-dimensionaal model. Hierbij zijn ter plaatse van het anker – over een voldoend groot invloedsgebied – volume elementen gebruikt om de optredende schade mechanismen nader te bestuderen.
Het anker is gemodelleerd als een massa met een bepaalde beginsnelheid waarbij de ankermassa is uitgesmeerd over een straal van 0,5 meter. Voor het beton is een scheurmodel gebruikt volgens het ’tension stiffening’ concept. Voor de wapening is een plasticiteitsmodel toegepast.
Na inleidende lineair-elastische en eigenwaarde-berekeningen is de responsie bepaald met behulp van een niet-lineaire transiënte berekening.