Boren Lee Tunnel van start

In Londen is aannemerscombinatie Morgan Sindall, VINCI Construction and Bachy Soletanche (MVB) begonnen met het boren van de 6,4 km lange Lee Tunnel; een riooltunnel die op vijfenzeventig meter onder maaiveld een einde moet maken aan een overbelast rioleringsstelsel.

AUTEUR: Armand van Wijck

Op 16 december 2011 werd boormachine Lizzie in de Oost-Londense buitenwijk Beckton de startschacht van de Lee Tunnel ingehesen. Na anderhalve maand voorbereiding start ze nu met het graafwerk van de diepste tunnel van Londen. “Een uitdaging waarbij we moeten graven bij een zeer hoge grondwaterdruk en door 6,4 kilometer keihard gesteente”, aldus MVB. Met een boorsnelheid van zeventien meter per dag hoopt de aannemerscombinatie eind 2013 klaar te zijn met het graafwerk.

Lizzie is ruim honderdtwintig meter lang, met een slurryschild van achthonderd ton zwaar en een diameter van acht meter. “De machine is speciaal op maat gemaakt vanwege de grondsamenstelling, die met name bestaat uit kalk met zeer harde vuursteen”, zo meldt MVB. “Bij iedere ontgraven meter mengt Lizzie honderd ton kalk met water en vormt zo een witte slurry die naar boven getransporteerd wordt.” (Foto: Thames Water)

Thames Tideway Project

De Lee Tunnel maakt onderdeel uit van het Thames Tideway Project van waterbedrijf Thames Water. Dit project beoogt een einde te maken aan de overbelasting van het Londense rioleringsnetwerk. Volgens Thames Water is er maar twee millimeter regenval nodig om de oude, Victoriaanse riolen – die zowel regenwater als rioolwater opvangen – te doen overlopen.

Het waterbedrijf vertelt verder op de website: “Omdat het water nergens anders heen kan, stroomt het water de Londense rivieren (de Thames en de Lee) in vanuit zevenenvijftig riooloverstorten, die ervoor zorgen dat het water niet omhoog komt in de huizen en straten. Dat gebeurt zo’n vijftig keer per jaar. Het gaat momenteel om negenendertig miljoen ton rioolwater per jaar. Als we hier niets aan doen, zal dit binnen tien jaar oplopen tot een ondenkbare zeventig miljoen ton.”

De Lee Tunnel zal straks ieder jaar verantwoordelijk zijn voor het afvangen van zestien miljoen ton rioolwater dat normaliter in de rivier de Lee uitstroomt. Het afgevangen water wordt via de tunnel getransporteerd naar de waterzuiveringsinstallatie in Beckton, die de Britten met zestig procent gaan vergroten om het toekomstige extra afvalwater te kunnen verwerken.

Binnen het Thames Tideway Project worden in totaal twee tunnels gerealiseerd. De tweede tunnel is de vijfentwintig kilometer lange Thames Tunnel, die tussen West- en Oost-Londen op zevenenzestig meter onder maaiveld het verloop van de rivier de Thames volgt.

Voorbereidingen voor de Thames Tunnel. (Foto: Thames Water)