Parkeergarage met sportvelddak maakt kans op prijs

Parkeergarage of sportveld: het Gymnasion in Nijmegen is het alletwee. De innovatieve combinatie van ondergrond en bovengrond van Royal Haskoning is genomineerd voor de Bouwwereld Bouwtechniek Award 2012. De winnaars worden worden bekend gemaakt op 18 april in de RAI in Amsterdam.

De Bouwwereld Bouwtechniek Award is een prijs voor het meest bijzondere bouwdetail. Dat kan een zorgvuldig ontworpen detail zijn, een slim bedachte bouwtechnische oplossing, maar ook een bijzondere materiaaltoepassing. De award wordt voor de tweede keer uitgereikt door Bouwwereld in samenwerking met Building Holland.

Royal Haskoning is een van de vijf genomineerden. De inzending is het ontwerp en de realisatie van de nieuwbouw van een ondergrondse eenlaagse parkeergarage. Dat klinkt nog niet erg bijzonder, maar het dak van de parkeergarage werd afgewerkt met een sportveld van kunstgras. Dat was een primeur voor Nederland.

Het Gymnasion in Nijmegen bevat een ondergrondse parkeergarage met bovengronds sportveld. (Beeld: Royal Haskoning)

Detail

Bij de Bouwwereld Bouwtechniek Award gaat het om een detail. In het geval van de parkeergarage bij het Gymnasion (het sportcentrum van de Radboud Universiteit Nijmegen) ontwikkelde Royal Haskoning een eenvoudig detail met grote functionele en financiele voordelen: een systeem van lichtgewicht waterdoorlatende kunststof kratjes.

De kratjes zorgen enerzijds voor een vlakke ondergrond voor het sportveld. Anderzijds dienen de kratjes als drainage. Marc van Beurden, coördinator Faciliteitenbeheer Sportcomplex Radboud Universiteit: “Een paar weken na oplevering hebben we meteen al het ultieme testmoment meegemaakt. Na fikse hoosbuien stonden alle sportvelden op het sportcomplex blank. Dit veld was echter na tien minuten alweer bespeelbaar, terwijl dat bij de rest nog twee uur duurde! Dat komt door de krattenondergrond die zorgt voor een perfecte doorstroming. De keuze voor de lichtgewicht kratjes, maakt een zeer gebruiksvriendelijke en efficiente indeling van de parkeergarage mogelijk.”

Mede door het kratjessysteem heeft het veld een permanente belasting op het garagedak van minder dan driehonderd kilogram per vierkante meter, tegenover zevendhonderd kilo per vierkante meter voor een normale mat. De lage belasting stelde het ontwerpteam in staat standaard kanaalplaten van veertig centimeter dik te gebruiken voor een relatief grote overspanning van bijna vijftien meter. Door die grote overspanning kon de onderliggende parkeergarage zeer efficient en gebruiksvriendelijk ingedeeld worden.

De eenlaagse ondergrondse parkeergarage. (Beeld: Royal Haskoning)