Tweede Kamer: Blankenburgtunnel, maar wel aangepast

Er lijkt een meerderheid in de Tweede Kamer te zijn voor de Blankenburgtunnel als nieuwe oeververbinding onder de Nieuwe Waterweg bij Vlaardingen. Wel moet de tunnel langer worden en tolvrij zijn voor personenauto’s. Dat bleek donderdag tijdens een commissievergadering.

BRONNEN: RTV Rijnmond en Omroep West

Om de bereikbaarheid van Rotterdam te verbeteren, onderzoekt het ministerie van Infrastructuur en Milieu de aanleg van een Nieuwe Westelijke Oeververbinding (NWO). Inmiddels liggen er twee varianten: de Blankenburgtunnel en de Oranjetunnel. Minister Schultz van Haegen (IenM) heeft een voorkeur voor de eerste, omdat die goedkoper is en beter zou zijn voor de doorstroom van het verkeer dan de Oranjetunnel. In de Tweede Kamer gaat de meerheid waarschijnlijk met haar mee, zo bleek donderdag tijdens een commissievergadering. Het CDA eist wel dat er een langer gedeelte van het tracé worden ondertunneld, iets waar VVD en PVV geen voorstanders van waren. Nu lijken zij overstag.

De twee opties: links de Oranjetunnel en rechts de Blankenburgtunnel. (Beeld: Plan-MER NWO).

Daarnaast wil het CDA dat de tunnel tolvrij wordt voor personenauto’s. Schultz wilde in eerste instantie dat automobilisten twee euro per rit zouden betalen. Later bleek dat het bedrag eventueel omlaag kan doordat de aanlegkosten lager werden ingeschat. Het CDA wil helemaal geen tolheffing, behalve mogelijk voor vrachtwagens. Kees Jan Asselbergs van Deltalinqs wil dit graag voorkomen, zo vertelde hij op Radio Rijnmond: “We denken dat het belangrijk is om te kijken naar financieringsmogelijkheden om de tunnel ook voor vrachtwagens tolvrij te maken.”

Natuur

Het belangrijkste obstakel voor de Blankenburgtunnel blijft echter de natuur. Uit de milieueffectrapportage (zie hiernaast) blijkt dat de Oranjetunnel veel minder gevolgen voor het milieu heeft dan de Blankenburgtunnel. De aanleg van de Blankenburgtunnel zal onder andere leiden tot aantasting van de Aalkeetpolder, een waardevol veenweidegebied met veel vogelsoorten. Daarnaast dreigt de weg de rust van zeldzame moerasvogels te verstoren die op de lijst van bedreigde diersoorten staan.

Natuur-, milieu- en bewonersorganisaties pleiten daarom voor de Oranjetunnel, evenals de gemeenten Vlaardingen, Schiedam, Maassluis en Midden-Delfland. De extra ondertunnelling is volgens natuur- en milieuorganisaties niet voldoende. Zij vrezen dat het natuurgebied De Rietputten zal worden aangetast. Ook blijft er volgens hen de dreiging van een nieuwe snelwegverbinding tussen de A4 en de A20 (de ‘A24-ringweg’), dwars door Midden-Delftland.

Doorstroming

De Blankenburg scoort volgens de milieueffectrapportage wel beter wat betreft bereikbaarheid. Het invloedsgebied van de Blankenburgverbinding omvat een groot deel van de Ruit rond Rotterdam en een deel van het havengebied. Daarmee vormt de verbinding voor veel weggebruikers een goed alternatief voor de Beneluxtunnel, zodat daar de verkeersproblemen worden verminderd.

De Oranjetunnel ligt verder naar het Westen en zal daardoor minder invloed hebben op de Beneluxtunnel. De verbinding zorgt wel voor een korte verbinding tussen het uiterst westelijke deel van Voorne-Putten en het Westland, maar deze verbetering geldt voor een relatief kleine groep verkeersdeelnemers.

Procedure

De voorkeursbeslissing wordt vastgelegd in een Ontwerp Rijksstructuurvisie; het concept hiervan is al gereed (zie hiernaast). Na behandeling in de Tweede Kamer wordt de structuurvisie, compleet met de Plan-MER NWO en de Plan-MER Rotterdam Vooruit, ter inzage gelegd. Na het verwerken van de inspraakreacties en adviezen wordt dan de eigenlijke Rijksstructuurvisie vastgesteld, waarmee de verkenning is afgerond en het project van start kan. De ambitie van het ministerie is om vanaf 2015 te starten met de realisatie en in 2020 het tracé open te stellen.