Zaterdag 2 juni: Dag van de Bouw

U komt vast geregeld in een parkeergarage, maar bent u er wel eens in geweest tijdens de bouw? Dat kan aanstaande zaterdag. Tijdens de Dag van de Bouw zijn er ruim vijfentwintig ondergrondse bouwprojecten vrij toegankelijk voor publiek.

31 mei 2012

De Dag van de Bouw is een jaarlijks evenement waarbij bouwlocaties door het hele land hun deuren openzetten voor algemeen publiek. Vorig jaar trokken tweehonderddertig locaties ruim 100.000 bezoekers. Zaterdag 2 juni 2012 is de zevende editie. Van tien uur ’s morgens tot vier uur ’s middags bent u van harte welkom bij een van de 222 projecten.

Ga ondergronds!

De Dag van de Bouw is ook een mooie gelegenheid om meer te weten te komen over ondergronds bouwen. Daarom hebben wij zesentwintig ondergrondse bouwprojecten voor u op een rijtje gezet. Hieronder vindt u vier van de suggesties. We wensen u veel plezier zaterdag!

Spoorzone Delft

Het gebied rond het treinstation van Delft gaat ingrijpend op de schop. Het spoor – dat de stad een halve eeuw in tweeën gesneden heeft – verdwijnt ondergronds in een nieuwe tunnel en bovengronds verrijst een nieuwe stadswijk.

Tijdens de Dag van de Bouw zijn er drie locaties opengesteld voor publiek. Op de ene locatie is het eerste deel van de tunnel al zo goed als af, bij de andere waant u zich in de ontvangsthal van het nieuwe station. In het programmaboekje leest u welke bijzonderheden u allemaal tegenkomt.
>> Meer informatie over het project

Combiplan Nijverdal

De drukke N35 loopt nu nog dwars door het dorpje Nijverdal. Straks niet meer, want Rijkswaterstaat verplaatst de weg naar het noorden, ProRail legt het spoor hiernaast en samen komen de nieuwe weg en het spoor deels in een tunnel te liggen. De leefomgeving wordt veiliger en tegelijkertijd verbetert de doorstroming op de weg en de betrouwbaarheid van het spoor.

U kunt het project aanstaande zaterdag van dichtbij bekijken door middel van een uitgestippelde route. Deze kunt u onder begeleiding lopen, maar ook zelfstandig. Het beginpunt is de informatiekeet van Rijkswaterstaat aan de G. van der Muelenweg. De route is ook geschikt voor gehandicapten en mensen slecht ter been.
>> Meer informatie over het project

A2 Maastricht

In Maastricht komt niet zomaar een tunnel: hier verdeelt het verkeer zich straks over twee ondergrondse verdiepingen. Bovengronds komt een lange bomenlaan (de Groene Loper) voor fietsers en voetgangers. Het plan zorgt voor een goede bereikbaarheid van Maastricht, doorstroming op de A2 en een woonerfklimaat voor de omwonenden.

Visualisatie van de gestapelde tunnel in de A2 bij Maastricht. (Beeld: Strukton en Ballast Nedam)

Voor de Dag van de Bouw is de bouwput van de tunnel bij Geusselt en Europaplein opengesteld. In de tent voor het Geusseltstadion wordt u ontvangen met een drankje. Vandaar vertrekken de hele dag rondleidingen door de bouwput. Ook het informatiecentrum is die dag geopend. Op de website van het project leest u wat er zoal te zien is op het bouwterrein.
>> Meer informatie over het project

Noord/Zuidlijn

Al een aantal jaar wordt in Amsterdam hard gewerkt aan de Noord/Zuidlijn, een nieuwe metrolijn van bijna tien kilometer lang. Zo’n zeven kilometer komt ondergronds, waarvan ruim drie kilometer in een geboorde tunnel. Momenteel is tunnelboormachine Victoria op weg naar station Vijzelgracht. De twee tunnelbuizen in stadsdeel Amsterdam Zuid zijn inmiddels gereed.

Maar er is aanstaande zaterdag nog genoeg te zien! Onder de naam Ooooooopen Dag zijn verschillende locaties opengesteld voor publiek. Zo is boormachine Molly te bewonderen in station Vijzelgracht en kunt u een wandeling maken door het toekomstige station Rokin. Ook de bouwput onder het voorplein van het Centraal Station is open, evenals de Sixhaventunnel. In het programmaboekje staan alle activiteiten uitgebreid beschreven.
>> Meer informatie over het project