Verkenning tunnel klimaatproof

Burgers, bedrijven en overheden vertrouwen erop dat ze continu gebruik kunnen maken van de Nederlandse infrastructuur, waar tunnel essentiële schakels in zijn. Maar extreme weersomstandigheden door klimaatverandering zijn van invloed op de betrouwbaarheid en beschikbaarheid hiervan. Hoe kunnen we toewerken naar een tunnel die ‘klimaatproof’ is?

Eigenaren en beheerders van transportinfrastructuur krijgen te maken met veel onzekerheden als het gaat om het klimaat en de daarmee samenhangende sociaaleconomische gevolgen. Immers, hoe houd je rekening met het effect op de mobiliteit en hoe neem je tijdig de juiste maatregelen? Tijdens de Tunneldag op 25 januari 2024 is een eerste workshop over dit thema gehouden. Uit deze sessie is de behoefte naar voren gekomen om een werkgroep rondom dit onderwerp te vormen. Op 17 mei 2024 is de werkgroep voor het eerst bij elkaar gekomen om de scope van het onderzoek te bepalen. Op basis hiervan wordt een projectplan opgesteld.

Eerder bij het COB

Voordat gestart werd met het thema klimaatproof is eerst onderzocht wat haalbaar is rondom een tunnel en zijn omgeving. Welke deelthema’s zijn van belang en wat is de rol van het COB hierin? In het project Haalbaarheidsonderzoek tunnel in de omgeving is onderzocht welke meerwaarde (en soms minderwaarde) tunnels bieden, naast bereikbaarheid. Is te meten wat een tunnel voor de omgeving betekent? Bestaande tunnels en het netwerk van tunnels in de grotere omgeving zijn bekeken. Hieruit zijn conclusies getrokken en kansen gepresenteerd voor beheer, renovatie en nieuwbouw van tunnels. Dit document beschrijft tevens een advies voor het COB en haar partners voor de periode 2024 tot en met 2030 om te komen tot een klimaatbestendig en waterrobuust tunnelnetwerk.
>> Ga naar het document op de kennisbank

Terugblik bijeenkomsten

Kick-offbijeenkomst

Op vrijdag 17 mei 2024 kwam de projectgroep voor het eerst samen om te bespreken waarop de focus komt te liggen. Wat is het belangrijkst? Hoe maak je transparante afwegingen tussen kosten en risico’s per tunnel? Richten we ons op de fundamentele kennishiaten die we nog hebben? Of kunnen we ons focussen op bijvoorbeeld praktische werkwijzers en uitvoeringsrichtlijnen voor het onderhoud van waterputten of de rekenregels voor pompcapaciteiten? Onder leiding van projectleider Mike Woning moest de groep tot een inventarisatie van mogelijke kennishiaten en oplossingsrichtingen komen, waarop de werkgroep wil inzetten. 

Deliverables 2024

Nr.

Omschrijving

Verwachte opleverdatum

1

Plan van aanpak Tunnel klimaatproof

Q4 2024

Activiteiten januari-juni 2024

Omschrijving

Draagt bij aan deliverable …

Workshop op Tunneldag COB.

1

Kick-off, scopebepaling.

1

Deelnemers

Agentschap Wegen en Verkeer -

Locatie: Antwerpen, Lange Kievitstraat 111-113
Kris van Boven, rol: Lid

COB -

Locatie: Delft, Van der Burghweg 2
Gioffry Maduro, rol: Coordinator
Karin Clement, rol: Begeleider/Facilitator

Deltares -

Locatie: Delft, Boussinesqweg 1
Mike Woning, rol: Projectleider

DON Bureau -

Locatie: Bergen Op Zoom, Prins Bernhardlaan 64
Jorg Hogerheijde, rol: Lid
Rik Savelkouls, rol: Lid

Gemeente Rotterdam Stadsontwikkeling -

Locatie: Rotterdam, Wilhelminakade 179
Diederik van Zanten, rol: Lid

Gemeente Utrecht Dienst Stadsontwikkeling -

Locatie: Utrecht, Stadsplateau 1
Jasper Kimstra, rol: Lid

Kiltunnel -

Locatie: Dordrecht, Kiltunnelweg 100
Harry de Haan, rol: Lid

Overduin Design & Consultancy -

Locatie: Nieuwegein, Kersegaarde24
Peter Overduin, rol: Lid

Rijkswaterstaat WVL Water, Verkeer en Leefomgeving -

Locatie: Utrecht, Griffioenlaan 2
Tristan Bergsma, rol: Lid