Invloed van voegmaterialen op de krachtswerking in gesegmenteerde betonnen boortunnels
https://www.cob.nl/document/invloed-van-voegmaterialen-op-de-krachtswerking-in-gesegmenteerde-betonnen-boortunnels/
Auteur: E.J. van der Horst
Uitgever: Technische Universiteit Delft
Uitgave: mei 1998 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
Dit document betreft een afstudeeronderzoek naar de invloed van voegmaterialen op de krachtswerking in gesegmenteerde, betonnen boortunnels....>>
Samenvatting
Dit document betreft een afstudeeronderzoek naar de invloed van voegmaterialen op de krachtswerking in gesegmenteerde, betonnen boortunnels. Boortunnels worden veelal opgebouwd uit betonnen segmenten. De ringen die deze segmenten vormen, liggen dusdanig gedraaid ten opzichte van elkaar dat een zogenaamd ‘halfsteensverband’ ontstaat. De voegen in en dergelijk gesegmenteerde boortunnel spelen een belangrijke rol in de krachtswerking, aangezien op deze plaatsen de constructie in feite wordt onderbroken. Er wordt onderscheid gemaakt tussen langsvoegen (tussen segmenten in een ring) en dwarsvoegen (tussen ringen onderling).
Uit de literatuurstudie is gebleken dat conventionele rekenmodellen weinig rekening houden met de invloed van vooral de dwarsvoegen. In deze voegen worden meestal voegmaterialen aangebracht, in hoofdzaak om direct beton-op-beton contact tijdens het monteren van de tunnel te voorkomen. Over de eigenschappen van deze voegmaterialen is weinig bekend, laat staan over de invloed die ze hebben op het gedrag van de tunnellining, zowel in de eindsituatie als tijdens de bouwfase.
Doel van dit afstudeeronderzoek is het bepalen van de eigenschappen van bestaande en mogelijk alternatieve voegmaterialen en het implementeren van deze eigenschappen in een eindige elementen model ter bepaling van de invloed van de voegmaterialen op de krachtswerking in een tunnel.
De bijlagen bij dit afstudeeronderzoek zijn hier te vinden.