Dit rapport beschrijft de liftproef die is uitgevoerd bij de Vlaketunnel naar aanleiding van het omhoogkomen van de oostelijke toerit op 12 november 2010. Uit d...>>
Samenvatting
In de avond en nacht van 12 en 13 november 2010 kwam vloer moot 9 van de oostelijke toerit van de Vlaketunnel omhoog, als gevolg van het breken van de Dywidag trekankers en de grondwaterstand. Gezien de grote verplaatsing in de vloer, ca. 15 cm, rees de vraag of het rubberprofiel nog wel heel/waterdicht was. Besloten werd in het herstelteam Vlaketunnel een liftproef te doen op de grootste verplaatsing (midden vloer). De proef wordt in dit rapport beschreven.
Uit het onderzoek kan worden geconcludeerd dat als resultaat van de liftproef van 15 cm, idem de praktijksituatie, het rubber niet is gescheurd en dat daardoor geen lekkage door de rubber voegafdichting kan optreden. De verplaatsingen nabij de buitenwanden, waarbij het rubber zowel in de x als z richting wordt belast, zijn gering.
In de trekproef test in 2007 uitgevoerd conform NEN 7030 bleek dat dit rubberprofiel een rek heeft van 313 %. Hieruit kan worden afgeleid dat hier geen scheurvorming zal optreden. Uit de liftproef kan ook worden afgeleid dat de rek over het gehele deel tussen de ingestorte rubber knobbels is opgetreden.