Communicatie en omgevingsmanagement
Organisatie en financieel
Publiek-private Samenwerking in Ondergronds Transport
https://www.cob.nl/document/publiek-private-samenwerking-in-ondergronds-transport/
Auteur:
Uitgever: Werkgroep Financiering, IPOT
Uitgave: 31 maart 2000 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
In het kader van het Interdepartementaal Project Ondergronds Transport en buisleidingen (IPOT) is aan de werkgroep Financiering gevraagd een advies uit te breng...>>
Samenvatting
In het kader van het Interdepartementaal Project Ondergronds Transport en buisleidingen (IPOT) is aan de Werkgroep Financiering gevraagd een advies uit te brengen over de mogelijkheden voor Publiek- Private Samenwerking (PPS) bij het realiseren van ondergronds transport. In deze nota heeft de werkgroep haar advies neergelegd.
In het kader van krapte aan overheidsmiddelen is enkele jaren geleden het begrip publiek-private financiering ontstaan. Hier en daar heeft dat o.a. geleid tot publiek-privaat gefinancierde infrastructuurprojecten. De Noordtunnel en de Wijkertunnel zijn bekende voorbeelden. De bezwaren van daarbij toegepaste financieringsconstructies zijn inmiddels ook bekend geworden. De rijksoverheid was hierbij de vragende partij. En de private partners kregen de projecten vrijwel geheel in handen. Dat wordt aangeduid als de eerste golf in PPS. In de tweede golf wordt beter gekeken naar waar iedere partij goed in is. Het project wordt opgeknipt in delen. De PPS-constructie voor de HSL-zuid is daarvan een voorbeeld. De overheid blijft echter wel de eigenaar van het product.
Nu is de derde golf in aantocht: op basis van een gezamenlijk visie van publieke en private partijen krijgt een project vorm dat gericht is op verandering en leren. Daarmee bereik je een zakelijker aanpak en verminder je onzekerheden. De overheid is niet automatisch eigenaar van met product. Dat levert meer kans op betere projecten hetzij meer of hogere doelen met hetzelfde geld, hetzij dezelfde doelen met minder geld