Deze link leidt naar de website van Rijkswaterstaat, waar de brandwerendheid van beton in tunnels wordt besproken. Er zijn testen gedaan naar de brandwerendheid...>>
Samenvatting
Deze link leidt naar de website van Rijkswaterstaat, waar de brandwerendheid van beton in tunnels wordt besproken. Er zijn testen gedaan naar de brandwerendheid in vier wegtunnels die na 2008 zijn opgeleverd.
Deze wegtunnels betreffen de Salland-Twentetunnel (N35), de Ketheltunnel (A4), de Tweede Coentunnel (A10) en de Koning Willem Alexandertunnel (A2). Daarnaast wordt er vervolgonderzoek gedaan naar tunnels opgeleverd tussen 2000 en 2008. Het gaat om de De Roer-, Swalmentunnel (beide A73), Thomassentunnel (A15), 2e Beneluxtunnel (A4) en de 3 Sijtwendetunnels (N14).
Er zijn inmiddels drie hitteproeven uitgevoerd. Het onderzoek wordt uitgevoerd om de aanwezige hittebekleding te testen, maar het afspatten van het beton is ook te zien.
Het onderzoek is uitgevoerd met een brand van 200 megawatt. Dit is een enorm grote brand, ongeveer vier keer zo groot als de grootste branden die tot nu toe zijn waargenomen in tunnels. De brandwerendheid van de tunnels blijkt door de strenge eisen die in Nederland aan brandveiligheid worden gesteld voldoende te zijn. Met de hulpdiensten moeten wel aanvullende afspraken worden gemaakt om hun werk bij een brand veilig te kunnen doen.