Beheer- en onderhoudsfase
Risicomanagement
3D-scan Tunnel Pannerdensch Kanaal
Auteur: S. Verleysen
Uitgever: ProRail/Iv-Infra
Uitgave: 18 juli 2019 | GeĆ¼pload op: 16 januari 2024
Rapport van een 3D-scan in de boortunnelbuizen van de spoortunnel onder het Pannerdensch Kanaal met als doel de onrondheid en vervormingen te kunnen bepalen....>>
Samenvatting
Het Rijkswaterstaatproject VIA15 omvat het doortrekken van Rijksweg A15 tussen het knooppunt Ressen en de Rijksweg A12 bij Zevenaar. In het kader van dit project zullen werkzaamheden plaatsvinden in de directe omgeving van de spoortunnel onder het Pannerdensch Kanaal. Algemeen geldt dat geotechnische berekeningen aantonen dat door het project ViA15 ongelijkmatige zettingen (kunnen) optreden, die mogelijk de tolerantiegrenzen van de verplaatsingen van de boortunnelbuizen overschrijden.
ProRail is, als beheerder van de Betuweroute, uiterst alert op schade en/of deformaties aan (onderdelen van) zijn assets. Daarom zullen beide tunnelbuizen op specifieke locaties gemonitord worden. Als basis voor deze monitoring is de tunnel in mei 2019 gescand. Eind 2015 heeft al door middel van een 3D-scan een inmeting plaatsgevonden in de noordelijke en zuidelijke boortunnelbuizen van de tunnel met als doel de onrondheid en vervormingen te kunnen bepalen. In mei 2019 is een nieuwe meting uitgevoerd om over recente gegevens te beschikken. De resultaten uit de meting 2019 zullen gebruikt worden om de actuele hoekverdraaiingen van de tunnelsegmenten te berekenen en die als uitgangspunt zullen dienen voor de monitoring van de tunnels.