Veiligheid
Wet- en regelgeving / beleid
Calamiteit in de Schiphol spoortunnel op 2-7-2009
https://www.cob.nl/document/calamiteit-in-de-schiphol-spoortunnel/
Auteur:
Uitgever: Inspectie Verkeer en Waterstaat Rail en Wegvervoer; Inspectie Openbare Orde en Veiligheid
Uitgave: 9 december 2009 | GeĆ¼pload op: 31 mei 2016
Op 2 juli 2009 is in de Schipholtunnel een kortsluiting en rookontwikkeling ontstaan door het in brand vliegen van zwerfvuil. Dit leidde niet tot een gevaarlijk...>>
Samenvatting
Op 2 juli 2009 is in de Schipholtunnel een kortsluiting en rookontwikkeling ontstaan door het in brand vliegen van zwerfvuil. Dit leidde niet tot een gevaarlijke situatie, maar het had anders kunnen aflopen. Dit onderzoek is gedaan om te kijken naar hoe het incident heeft plaatsgevonden en hoe de afhandeling is verlopen.
De brand is ontstaan doordat er zwerfafval in een kabelkoker is gaan branden. Door de warmteontwikkeling is isolatie van spanningvoerende kabels gaan smeulen, waarna kortsluiting is ontstaan. Als gevolg hiervan raken de seinen en wissels in een deel van de Schipholspoortunnel gestoord en is er op dat moment geen veilig treinverkeer meer mogelijk. De kabelmantels zijn zelfdovend, zodat na het uitvallen van de spanning het smeulen ophoudt en de brand gedoofd werd.
Er is weliswaar geen sprake geweest van een risicovolle situatie, maar wel een bedreigende situatie voor reizigers en personeel. Er is in grote lijnen correct gehandeld volgens de geldende procedures. Achteraf gezien is de input van deze procedures niet altijd correct geweest. Dit zorgde voor een verlies in efficiƫntie en effectiviteit. Vooral de alarmering en de bijbehorende scenariokeuze hebben daarbij niet volgens de geldende procedures plaatsgevonden.