Ondergrondse inrichting
Ruimtelijke ordening en beleving / waarde
Organisatie en financieel
Eindrapportage werkgroep technische uitwerking landelijk netwerk IPOT
https://www.cob.nl/document/eindrapportage-werkgroep-technische-uitwerking-landelijk-netwerk-ipot/
Auteur: Werkgroep Technische Uitwerking
Uitgever: Ministerie van Verkeer en Waterstaat
Uitgave: 8 mei 2000 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
Dit projectdocument is de eindrapportage van de werkzaamheden en activiteiten van de werkgroep Technische Uitwerking, die deel uitmaakt van het project: "Landel...>>
Samenvatting
Dit projectdocument is de eindrapportage van de werkzaamheden en activiteiten van de werkgroep Technische Uitwerking, die deel uitmaakt van het project: “Landelijk Netwerk” van het IPOT (Interdepartementale Projectorganisatie Ondergronds Transport). Deze eindrapportage bestaat uit een algemeen deel en bijlagen. In het algemene deel staan de inleiding, doelstelling van de werkgroep, vragen, gevolgde werkwijze, samenvatting van de rapporten, conclusies, aanbevelingen en vervolgstudies. In de bijlagen zijn de geproduceerde rapporten verzameld. Dit algemene deel is tevens een leeswijzer voor de rapporten in de bijlage.
Dit document geeft op hoofdlijnen een (technische) visie op de haalbaarheid van het totale transportsysteem. Op basis van een veelvoud aan aannames is een technische uitwerking gemaakt van de mogelijke aanlegmethoden, de voertuigen en de overslagstations. Uit deze uitwerking blijkt welke technische aspecten een rol spelen bij de aanleg van een ondergronds leidingsysteem en wordt inzichtelijk welke interacties er zijn met, met name, de werkgroepen “Transport en Logistiek” en “Ruimtelijke Concepten”.
Van de eerste fase van het onderzoek van de Interdepartementale Projectorganisatie Ondergronds Transport (IPOT) vormt de nota ‘Transport onder ons’ de afsluiting. Hierin is op basis van een globale analyse aangegeven dat een landelijk dekkend OLS-netwerk een haalbare oplossing lijkt om een deel van het goederenvervoer te verzorgen. Het globale karakter van de analyse maakt het echter niet mogelijk om hierop reeds het toekomstige verkeer- en vervoerbeleid te baseren. In de tweede fase van het IPOT-project zijn een aantal deelaspecten meer in de detail onderzocht om zodoende beter gefundeerde beleidsuitspraken te kunnen doen.
De tweede fase van het IPOT-project richt zich enerzijds op de haalbaarheid van diverse pilot-projecten. Het gaat dan onder andere om een aantal eerste haalbaarheidsstudies voor ondergronds stadsvrachtvervoer en ondergronds vervoer op knooppunten. Anderzijds wordt onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een (verbindend) landelijk netwerk. Voor dit onderdeel is een aparte projectgroep “Landelijk Netwerk” opgericht.