Groene Harttunnel eindige elementen elementen simulatie tunnel-traject bij kilometermarkering 29.020
https://www.cob.nl/document/hsl-tunnel-3d-fem-simulation-km-29020/
Auteur: J.A.M. Teunissen
Uitgever: Projectbureau Noordelijk Holland
Uitgave: februari 2002 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
In dit rapport worden de resultaten getoond van een simulatie van het tunnelboorproces voor de Groene Harttunnel met de HSL-lijn. Deze studie omvat de spanninge...>>
Samenvatting
In dit Engelstalige rapport worden de resultaten getoond van een simulatie van het tunnelboorproces voor de Groene Harttunnel met de HSL-lijn. Deze studie omvat de spanningen en vervormingen in de grond rond de tunnel.
In het numerieke model dat in deze studie gebruikt is worden de spanningen en deformaties door de grond geleid. Dit is een alternatieve benadering ten opzichte van de bouwfasen in een gefaseerde constructie van een boortunnel. De methode wordt toegepast voor de Groene Harttunnel voor de HSL tussen Amsterdam en Rotterdam. Het traject dat gekozen is voor de veldmetingen is bij kilometermarkering 29.020. De vervormingen en spanningen van de verschillende stadia van het tunnelproces worden gerapporteerd.
Geconcludeerd wordt dat de zetting aan het oppervlak tussen de 10 en 15 millimeter varieert. Het gebruiken van een model waarin spanningen en deformaties door de grond worden geleidt heeft grote invloed op de resultaten van de simulatie.