Communicatie en omgevingsmanagement
Organisatie en financieel
Kennistraject Gaasperdammertunnel deel 1
https://www.cob.nl/document/kennistraject-gaasperdammertunnel-deel-1/
Auteur: M. Hertogh et al.
Uitgever: COB
Uitgave: september 2017 | Geüpload op: 22 september 2017
Rijkswaterstaat, aannemerscombinatie IXAS en het COB leggen samen de ervaringen vast die opgedaan worden tijdens de aanleg van de Gaasperdammertunnel. In dit ee...>>
Samenvatting
Dit is het eerste deel van het groeiboek Gaasperdammertunnel. In samenwerking met het COB hebben Rijkswaterstaat en IXAS lessen en ervaringen vastgelegd die zij hebben opgedaan in de periode tussen 2014 en 2016. Deze periode betrof de aanbestedings- en ontwerpfase voor de aanleg van een landtunnel tussen de spoorlijn Amsterdam-Utrecht en de rivier de Gaasp in een drukbevolkt gebied: Amsterdam Zuidoost. In volgende delen zullen ook de latere fases van het project aan de orde komen: realisatie, openstelling en overdracht.
De A9 Gaasperdammerweg wordt tussen de knooppunten Holendrecht en Diemen verbreed naar twee keer vijf rijstroken en een wisselstrook. In het traject komt een tunnel van drie kilometer: de Gaasperdammertunnel. Opdrachtgever Rijkswaterstaat en aannemerscombinatie IXAS zijn zich bewust van de complexiteit en de uitdagingen van dit project. In samenwerking met het COB is een kennistraject opgezet om al tijdens de realisatie lessen te verzamelen, zodat die direct benut kunnen worden in het project, in de organisaties en in andere projecten. De ervaringen die zijn opgedaan in de periode tot oktober 2016 zijn vastgelegd in dit eerste deel van het Kennistraject Gaasperdammertunnel.
Het rapport gaat uitgebreid in op vier onderwerpen: (1) de samenwerking tussen Rijkswaterstaat en IXAS, zowel formeel (het contract, de risicoverdeling) als informeel (de ‘zachte’ factoren voor goede samenwerking); (2) de integratie van civiele techniek en de tunneltechnische installaties. Het rapport laat zien hoe Rijkswaterstaat en IXAS vanaf het eerste begin hebben ingezet op integraal werken; (3) tunnelveiligheid: aan de hand van een aantal bewuste proceskeuzes wordt beschreven hoe de betrokken partijen samen werken aan een veilige tunnel die op tijd en zonder gedoe opengaat; (4) tot slot is er veel aandacht voor omgevingsmanagement: de Gaasperdammertunnel is een ‘omgevingsproject’, de tunnel wordt midden in Amsterdam Zuidoost gerealiseerd.
Het rapport beschrijft de aanpak per projectfase (planvorming, tenderfase en uitvoering), de manier waarop opdrachtgever en opdrachtnemer samenwerken en de relatie met bewoners langs het tracé.
Deel 2 van deze uitgave is hier te vinden.
Deel 3 van deze uitgave is hier te vinden.