Beheer- en onderhoudsfase
Risicomanagement
Veiligheid
Duurzaamheid
Levensduur Groene Harttunnel i.v.m de verankering van de brandwerende bekleding
https://www.cob.nl/document/levensduur-groene-harttunnel-in-verband-met-de-verankering-van-de-brandwerende-bekleding/
Auteur: dr R.B. Polder
Uitgever: TNO
Uitgave: 16 maart 2005 | GeĆ¼pload op: 1 mei 2016
In de Groene Harttunnel wordt een gespoten brandwerende bekleding (fedolite) aangebracht. Het wapeningsnet in de bekleding wordt met ingeboorde ankers bevestigd...>>
Samenvatting
In de Groene Harttunnel wordt een gespoten brandwerende bekleding (Fendolite) aangebracht. Het wapeningsnet in de bekleding wordt met ingeboorde ankers bevestigd aan de betonnen segmenten. HSL-Zuid heeft aan TNO Bouw opdracht gegeven te onderzoeken of de duurzaamheid van de boortunnel voldoet aan de daaraan gestelde eisen.
Het onderzoek is ten eerste gericht op de vraag of binnen de gewenste levensduur van 100 jaar corrosie van wapening zou kunnen ontstaan door de aanwezigheid van boorgaten; vervolgens op welke termijn corrosie daadwerkelijk schade zou kunnen veroorzaken en tenslotte of die schade de integriteit van de gehele tunnel zou bedreigen. Belasting met chloride uit het omringende grondwater bij de boorgaten aan de binnenkant van de tunnel is waarschijnlijk. Carbonatie van het beton is daardoor maatgevend voor wapeningscorrosie. Samenvattend is de conclusie uit het onderzoek dat de aanwezigheid van boorgaten in de betondekking in de boortunnel geen schadelijke gevolgen zal hebben voor de integriteit van de boortunnel. Wel wordt hierbij opgemerkt dat de gehanteerde modellen voor corrosiepropagatie een flinke onzekerheid bevatten. Daarop zal in de risicoanalyse die wordt opgesteld rondom de brandwerende bekleding verder worden ingegaan,